Högt tryck i kylsystem vid kall motor - etec 800

Jaken1

Medlem
10 okt 2015
13
0
1
Hej, har en etec 800 från 2016 som har högt tryck i kylsystemet även vid kall motor. Med kall motor är expansionskärlet tomt men om man försiktigt öppnar locket till expansionskärlet så sprutar det upp kylarvätska och kärlet hamnar inom lämplig nivå.

Är detta normalt?
Om skotern varit varm förstår jag att det blir ett visst tryck men inte vid kall skoter.

Har även extrakylare på den och tempen ligger på 42-47 grader vid körning flera timmar. Står den stilla på tomgång längre tid kan den gå upp strax över 50 grader.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Min har också högt tryck när den är kall men öppna inte kylarlocket om inte skotern står i uppförsbacke så du inte får in luft i systemet
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tror nog 99% av alla kylsystem bygger på att det finns ett visst tryck i dom. Och har du ett övertryck i systemet när du öppnar locket så tyder det på att locket fungerar som det ska då det inte ska öppna förens 16psi
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Är det inte så som på bilar...?

Vid varm motor ska det vara ett visst tryck i kylsystemet. Då kokar kylvätskan först vid 120 - 130 grader. Och det behövs med dagens motorer, bl a p g a tunt gods i block, cylindrar och toppar. Det blir partier som normalt är varmare än 100 grader

Annat var det förr. T ex Volvo B18 hade öppet system.

Trycket regleras av en ventil, som brukar sitta i expansionskärlets lock, i vart fall på bilar.

När motorn kallnar, ska en annan ventil släppa in luft i expansionskärlet. Den ventilen, eller ventilfunktionen, brukar också sitta i locket. Annars sugs slangar o annat ihop.

Verkar vara så på min Polaris Widetrak.
 
Reactions: ollebullzor