Högt skidtryck? kan vända på en femöring på vägen.

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har inte gjort något med framvagn/boggie mer än att byta till en balatarem som är lika lång som den som var. Det känns som att jag kan vända på plats även på plogad väg. När skotern står på garage golvet är balatan slapp ändå? Skotern känns lite lustig, känns lite som att den är mjuk fram å hård bak men är inte riktigt säker.. Hur justerar man dämparna ? Det är ju röda ställ skruvar men är det dem enda?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
släpp på fjäderspänningen, i ena änden av dämparen har du en stor "mutter" som pressar ihop fjädern, lossa spänningen på dämparna i framvagn, och spänn mittendämparens fjäder
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Ursäktar är en slarver! Lynx rave rc 600 07 pps boggie. Vad kan man använda för att justera fjädern på dämparna? Verktygslådan eller manual är borta sedan nån Anna ägare
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
större polygrip kan gå eller rörtång. är det gängade muttrar så går det med en plattmejsel och hammare och slå runt muttern med. annars finns det speciella nycklar att köpa för att justera fjädrarna
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Knackade runt mutter på toppen av fjädern kanske ett varv men vet inte hur mycket skillnad ett gängvarv egentligen gör?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
knackade runt lite på brickan som komprimerar fjädern tillslut såg det ut som hela gängen snurrade runt inte bara den som spänner ihop.. då jag spänt lite var vi ute och åkte och kändes lite bättre sen ville skotern resa lätt vilket den aldrig gjort förut. Då hade min 30 mil gamla balatarem gått rakt av..