Högre upplösning på läsarnas egna skoterbilder?

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Undrar varför läsarbilderna som skickas in inte får ha någon vettig storlek. Förstår att det va vettigt under modemtiderna men det är ju inget problem längre, Speciellt efter att bildkomprimeringen blivit bättre använd med(vem använder bmp längre?)

Jag önskar alltså att bilderna ej behövde begränsas av pixelbredd utan endast av den max storlek som är idag (1mb) en 1680*1050 bild ligger mellan 150 -> 700kb om den visar något vettigt. Användarna kan ju fortfarande "vattenmärka" bilderna innan de skickar upp om de vill "skydda" sig mot spridning.

Bara en tanke jag hade, vad tycker ni? :)

//Martin

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Innan man gör det bör man nog kolla statistik på vilken upplösning användarna använder.
Själv så kör jag 1280X1024 på en 19" och tycker 800X600 är bra.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jo men då för en annan som har 1920*1280 upplösning så ser bilderna onekligen dåliga ut. så detta skulle jag vilja genomföras också....
Att bildstorleken är kravet och inte upplösningen....
För varenda bild jag laddat upp i/under läsarnas egna skoterbilder. Så har dessa automatiskt blivigt krympta och man förstört skärpan och kvaliten på bilden.
bara mina 2cents

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Jo precis själv kör jag 1680*1050 på min 22" och det skulle vara kul att faktiskt kunna använda några av dessa underbara bilder som skrivbordsbild ibland :) bilderna kan ju skalas ner utan att förminska orginalet för de som har lägra upplösning så de kan se hela bilden med :)

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Borde vara en klickbar bild så man kommer till en större bild :)

Jag kör på 1440x900 på min 19" widescreen skärm och tycker dom "små" bilderna är lagom.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Men när man har en 17" CRT med 1024*768 i upplösning svär man ve och förbannelse över alla bilder som man bara ser ett hörn av och måste scrolla runt för att kunna lista ut vad det föreställer :mad:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Men när man har en 17" CRT med 1024*768 i upplösning svär man ve och förbannelse över alla bilder som man bara ser ett hörn av och måste scrolla runt för att kunna lista ut vad det föreställer :mad:
Håller med...

Bildena bör inte visas i mer än MAX 800x600. Däremot bör de vara klickbara så att man kan få se dem i orginalstorlek om man vill.

Möjligheten finns - rent tekniskt (programmeringsmässigt) - att varje användare själv skulle kunna få välja sin maxstorlek på bilderna. Huruvida detta är möjligt att implementera i forumet låter jag dock vara osagt...

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Verkar inte som att någon av de som har någon möjlighet att ändra på detta gillar skotrar. De har ju uppenbartligen inte vart in och läst i forumet sen tråden skapades :/

B

Biosteel

är väll en inställningsfråga för er som har skärmar med låg upplösning men personligen så skulle jag vilja se mer högupplöst då inte sega uppkopplingar och små servar är dagens problem. så varför leva i stenåldern :bawling:

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Detta är nu åtgärdat, och den nya upplösningen är 1024*768. Valet upplösning är en kompromiss så att det funkar med 17" skärmar.

Last edited: