Högkamsmatta EXT -93

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Tjena! :)

Har en EXT - 93, och vill ha en ny matta på den och gärna höja den lite.
Vilka mattor passar? Passar en typ en M5 matta, eller är det inte så scårt att modda på den?

Vore kul om nån visste nått om den skotern, för jag gör inte. :)

Tack!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
först o främst är din ext en kort bandare? hls wildcat 700-92 och höjning av skotern gör du enklast att göra en tjock plåt som ser ut som bakre fäste i chassiet och göra den lite längre så det går emot chassie fästet och borra sen 2 nya hål ett för orginalhålet på chassiet och i original hålet sätter du en bult med hålfastighet på 8.8 denna märkning finns på bulten och finns att köpa hos din lokala järnhandel och du måste ha den hållfaststyrkan på bulten för att den inte ska smälla av och orsaka personskador andra för boggie fästet där andvänder du orginalbulten som satt i orginalfästet samma metod ska jag göra på min wildcat 1000 triple bytt motor om du undrar sitter 700 motor original hls wildcat 700-92
 
Last edited:

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Ja det är en ext kort bandare :) Finns det en bra matta som kan rekommenderas från en annan skoter? som m5 eller likn?

Tack wildcat!!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
det beror på hur mycket du vill lägga ut på en matta du kan andvända allla mattor som har denna storlek 307 38 och delning 2.52 sen kan du ta en matta från vilken skoter som helst sen höjden på matt kammarna kan du ha så höga som möjligt men kolla hur mycket utrymme du har nu med orginal mattan fram i vid driv hjulen mät vid en kam på orginal mattan och sen utgår du efter det för mattkammarna får inte ta i bandtunneln men m5 har längre matta så den kan du utesluta men en matta som jag rek är camoplast 307 38 32 ripsaw sån har jag på min wildcat och jag lovar dej att nå högre kammar behöver du inte för du får tillräckligt med grepp med en sån matta och pris ny ligger på 3995:- hos www.rinab.nu
men kolla hos denna firma www.tordsmotorservice.com han har mycke mattor till salu till mycket bra priser och det är inge skräp som man kan hitta ute på blocket utan dessa mattor är hela o fräscha finns även mattor som är färdig dubbade hls wildcat 1000 triple 92
 
Last edited:

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Tack så hemskt mycket för svaret. :)

Hoppas jag kommer igång med "projektet", men jag har fått dom svar jag behöver iallafall :)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
kul att kunna hjälpa till hör av dej om det är nått mer du undrar över har även rep/servicehandbok för åren 1990-1998 på cd och där finns även din maskin med skicka ett privat pm så får du mer info hls wildcat 1000triple-92
 

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
BRA :) det kan jag behöva :p Skriver till dig lite senare.

En annan fråga, finns det några andra skiddämpare som passar på? tänkte på om man kan modda till dit några fox float dämpare eller likn? Kan lätt göra nya fästen och sånt om det behövs, om det inte är allt för svårt?

tack! :)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
gör så du det tror jag inte ska vara så svårt att få dit andra dämpare fram eftersom dom flesta av dagens och gårdagens skotrar har ganska lika framvagns dämpare men att få dit fox float dämpare kan nog bli lite svårare men standard mått på dina framvagnsdämpare är min= 241mm max = 356mm så cirka 10-20 mm kan dom vara men kolla även att krängningshämnaren går att justera så mycket på armen
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Har du några höga dämpare som du vill rekommendera ? :)
du har öhlins dämpare men är dyr i inköp sen har du kimpex pro gold gas dämpare som är mycket bra har själv fyra sånna på min skoter
och dom är mycket bra sen har du fox inte fox float dämparna utan vanliga fox gas dämpare :cool::cool::):)
 

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Kännder du också till några trimm sidor till den modellen? Eller om det finns en annan motor som är av samma typ? :)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Kännder du också till några trimm sidor till den modellen? Eller om det finns en annan motor som är av samma typ? :)
finns denna www.blackmagic.com och är arctic cats egna trim avd sen har du www.bengansmotor.com men rek ej för han tar sån lång tid på sig för att trimma cyl men stort sett så all som håller på att plana topplock till bilar kan borra o fixa om kanalerna i cylindrarna annars så kan du göra en sökning här på forumetska finnas en firma som håller till i östersund som fixadecylinder åt en medlem här på forumet hls wildcat 1000 triple-92:):):):)
 

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Okay :) men vad ska man välja till? tycker inte jag kan se nån som heter ext, wildca eller likn? Vilken modell ska man välja till?

Tack!
 

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
440 motor? Det sitter en 550 på :)

Men hittar ingen grupp som heter ext eller nått.?
Det står på alla sidor: passa zl/zlt etc etc, men ingen ext, wildcat eller nånting. Finns det inga dela till ext? :S
 
Last edited:

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
440 motor? Det sitter en 550 på :)

Men hittar ingen grupp som heter ext eller nått.?
Det står på alla sidor: passa zl/zlt etc etc, men ingen ext, wildcat eller nånting. Finns det inga dela till ext? :S
okej då ska det inte vara så svårt att hitta delar om det sitter en 550 det är samma motor i zl/zr en del sitter det 440 o del 550 men finns en kille på blocket som säljer delar från en 580 powder special 93 dessa cylindrar ska passa din 550 motor :cool::cool::cool:
 

-_-

Medlem
31 mar 2006
34
0
1
Östersund
Okay tack! :) det sitter redan en 550 motor i så du säger att delar från zl/zr passar på min motor om det är en 550 motor som sitter i? :)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
ja enl den info jag fick av en arctic mekaniker så ska det passa mellan alla twins och jag tror inte han skojar eftersom det var han som sa att 1000 triple´n passade rakt av i mitt arctic chassie det är bara dom nyare motorerna man inte kan andvända cylindrarna från eftersom dom har en avgas port sitter ovanför avgasutblåset eftersom dom är vajer styrd