Högkamms matta

SnowAlle

Medlem
22 okt 2004
10
0
1
Jo jag tänkte hur håller högkamms mattan på led
Och vad menar man med att Kammarna slits?
Menar ni att gummit blir mindre att dom blir slappa att dom lossnar jaja ni får förklara o jag syftar på en ca 52mm högkamm
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Kör man med högkam efter hård led så brukar det hända att kammarna spricker eftersom dom bryts, blir mest känsligt i höga farter!
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Det finns inget generellt svar på din fråga. Det finns många olika högkammsmattor som har mycket olika utseende och sammansättning.
Jag har kört maskiner med högkammsmatta sedan 2001 på två olika skotrar. Den första var en 2002 AC MC 800. Jag körde över 150 mil ledkörning med den och runt 100 mil lössnökörning. Jag hade inga sprickor eller lossnade kammar på den.
Min nuvarande MC 900 har jag kört ca 150 mil varav det mesta i lössnö med några små sprickor mitt på kammarna, inga kammar borta.
Å andra sidan har jag en kompis som har en exakt lika dan skoter, där saknas många kammar. Vad det beror på har jag ingen aning om.

Det enda som jag vet med säkerhet ät att höga hastigheter på hårt underlag äter upp högkammsmattorna.

Polaris rekomendation för nya RMK 900 på en max hastighet av 110 km/h är väl beviset på att skotertillverkarna ( i alla fall en) har uppmärksammat problemet och gör sina kunder uppmärksamma på samma problem.
 
E

Ej medlem/Inloggad

När anser ni att en matta är slut?
Har köpt en beg 44mm matta med ca 10kam borta på. Är den bara att kasta eller? hehe nej kanske inte direkt så, men funkar den bra? det är bara sido kammar borta.
 

Robert_jag

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Jokkmokk Sverige
matta

hmm.. ja har då en 51 matte på min summit och den har går ca 700 mil! och de är typ 5 HALVA kammar som är borta! och den är väl körd ganska mycke led och puder! har då maxat den efter stenhård is flera gånger o nå håller den då!
 

SnowAlle

Medlem
22 okt 2004
10
0
1
Jag syftade på en RMK 800 -03 51mm kammar och 360cm lång matta
nog kan man väl köra fortare än 110?? måste man ju kunna
sen slits dom verkligen så hårt efter en led då?
Lossnar kanske en Kam per 100 mil eller vad?

Jag vill veta så mycket som möjligt om RMK 800 -03 eftersom jag ska köpa den
berätta det du kan !
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RMK 800 -03 (Edge-chassiet) är en utmärkt deep powderskoter som tillsammans med Ranger Mountain från Lynx och Viper Mountain (och nu snackar vi samma årskullar) fungerar så bra en pudermaskin kan på led.

Klart det går att köra en bra bit över 100 km/h med dessa skotrar med hög effekt och extrema mattor. Valet är ju ens eget, men klart är att kammarna riskerar skador och att lossna.

Klipper man reglaget i styret vid bara ett par, tre decimeter djup snö så är det naturligt att (den dyra) mattan slits. Kör man vettigt kan man spara länge på mattan men ändå ha skoj! ; b
 

SnowAlle

Medlem
22 okt 2004
10
0
1
Så man kan köra 140km/h ex på is?
den har ju så pass bra motor o hästkrafter så man tycker ju att den ska gå fort
okej låter bra !
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Klart du kan köra 130-140 på stenhård is, det är det ingen som inte sagt. Men, mattan mår inte bra av det. Prioriterar du höga hastigheter är inte en RMK 800 ditt val.
 

SnowAlle

Medlem
22 okt 2004
10
0
1
Ok,
men lär ju inte köra på stenhårt underlag ändå
är ju inte stenhårt överallt inte =)

Aja tack för er hjälp o info!
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
En del av problemen med dessa högkammsmattor är det att när dom går utan bra kylning så blir dom väldigt varma, detta gör att mattan får "torrsprickor" vilket ger till följd att kammar vill kunna börja trilla av.
Ingen garanti.... :(

Sen om man är ute och slirar på stenar så mår den ju inte heller så bra..........