Högkamms matta i finland?

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Har hört att man inte få köra med högkamms matta i finland efter lederna men också att det bara gäller dom som bor och har en finsk reggad skoter?

Alltså får jag som svensk komma och köra med min högkamms matta 44mm?
 
E

Ej medlem/Inloggad

jag har iaf inte hör om nån sån regel o jag bor själv i finland......

Ski-Doo Mxz 600 REV -03 Pwnz You All
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
I finland är det ju en maxgräns på 30 eller 32 mm matta vet jag ju... men ifall man får ha mer då man bara tvärt kommer dit vet jag itne.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Har bott i Finland i 21år och kört skoter i 4 år.. har aldrig hört talas om nån sån regel...och för det andra så får man köpa samma mountain skotrar som ni har i Sverige...och varför skulle dom sälja alla de här högkams skotrarna om man inte skulle få köra med dom på leden??? då det är desutom förbjudet att avika från en skoterled, med stora böter som följd???
Och dessutom så tror jag inte att finska polisen skulle ge böter åt dig OM det skulle finnas nån sån dum regel...då du kommer från Sverige och har skotersemester i vårt land...
det enda som är otroligt dumt i finland är att det inte finns ett enda friåkningsområde i HELA Finland.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hmm? =/

Har nämligen stuga i finland och kör där rätt ofta så vore ju surt om man inte fick köra med min matta. inte för att snuten är ute där så ofta men oftare än i sverige i alla fall =)
Det var nämligen grannen i finland som sa att jag inte får köra där på deras leder om jag har högkamms matta =/?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är nån gammal skröna som som många svenskar tagit som sanning att det skulle vara kamhöjdsgränser i finland. Vi åker då över med diverse Summit och RMK uppe i Mounio. Inga problem där. Kanske har det varit nån privatled nånstans med sån gräns? Det är inget allmänt iaf.
 
E

Ej medlem/Inloggad

De finns rekler om de! ni som bott där i 25 år borde ju veta sånt plus att avika som leden är grovt men de sa ni ju.. dom har ju ingen såkallad alemansrätt
 
E

Ej medlem/Inloggad

men hur lyder den?

hur lyder lagen har du någon aning då? alltså var går gränsen?
 
E

Ej medlem/Inloggad

har för mig att i finland gärller 38 mm + att de har hjälmtvång...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Mattan får högst ha 32mm kammar, om polisen tar dig och det visar sig att du kör med högre kammar, så brukar dom klippa mattan och ge dig massor i böter!.
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
Regler för skotertrafik i finland

Saxat från www.karesuando.se

Följande regler gäller vid färd:

Regleras i särskild lag

Markägarens tillstånd utanför lederna

Alla andra leder är avgiftsfria.

Använd alltid ljus, på lederna är det lag på det

Åldersgräns 15 år och körning på skoterleder och överfarter på vägarna kräver minst traktorkörkort

Hjälmtvång

Max. hastighet 60 km/h, sjöar och vattendrag 80 km/h, med folk i kälken 40 km/h

Skotern har alltid väjningsplikt vid överfart av vägar

Man får köra över vägar och broar, även kortare sträckor på vägen om inga andra möjligheter finns

OBS! Idag finns ingen begränsning ang. kamhöjden i Finland trots rykten om det