högkammat till bredbandare??

jollepite

Aktiv medlem
22 feb 2009
56
0
1
pite
nån som vet om de finns högre kammar än 32mm till 50cm matta? eller om de är på gång med högre kammar... vill ha en typ 44 till till min wt 600
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kimpex har en matta som är 38 mm dvs 1,5 tum den heter Excavator eller något sådant. Tror att det var den som satt på förserievarianten av Commandern under testkörningarna ifjol våras.
Söker själv aktivt efter motsvarande och skulle gärna få tag på en 1,75 tummare men tyvärr tror jag inte att den kommer att finnas föränn den stora amerikanska/Canadensiska marknaden vill ha det.
Det tar säkert något år till men det verkar som de nu tack vare de nya tidens bredbandare börjar upptäcka fördelarna däröver, har i mina eftersök kontakt med ett par bredbandsåkare där och enligt dem är det många som är imponerade av hur väl de nya maskinerna med XU chassie fungerar, det börjar tydligen också frågas efter Lynx så klokare verkar de ha blivit.
Skulle som sagt vara kul om det vart så för finns efterfrågan hos dem kommer det att finnas många intressanta eftermarknadsprylar kolfiber, magnesium mm och då kommer man att kunna ta ner vikten på maskinen så långt plånboken räcker...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo, den är det, tror att den enda verkliga skillnaden är att bränsleförbrukningen går upp iom högre kammar och en matta av gammal kaliber, de nya 32 mattorna på årets maskiner är ju lättare/mjukare än de tidigare.
Med befintlig 32 matta går det att komma en bit när det gäller dragförmåga då man kalibrerat variatorerna rätt, framförallt med "gamla" 600 HO motorn med hederliga förgasare som orkar dra på lägsta möjliga varv, upplever själv att SDI motorerna är lite för "riviga" när man drar riktigt tungt och inte orkar gå ner 100-200 rmp över tillslagsvarv som förgasarmotorn klarade.
Hård/is föret på våren går att fixa med att skruva in lite dubb i mattan, en 60-80 st gör underverk för både bromsförmåga nedför en fjällsluttning med tungt bakom och likaså uppför
Jag väntar och tror att med ökande bredbandarförsäljning "over there" så kommer det fler varianter på mattor, tänker man fritt skulle en 174"*20"*1,75"-2" vara mumma, plockar man bort varannan clips och stansar ut 3 5 cm hål mellan varje kamrad så skulle nog en sådan bli tillräckligt lättdriven med en 800 etec eller 1200 4 tec Turbo........
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hittade en firma i Canada/Usa som sa sig kunna vulka kammar på ett proffesionelt sätt till vilken höjd man nu önskade. Det han kunde referera till var att de förlängt och vulkat högre kammar tull några miniZ som tydligen en del därborta bygger om till "LookAlike daddys Renegade/Summit"

Han kunde inte säga direkt pris men till en miniZ ca 800-1000 dollar och trodde att timmar till ett fullstort band skulle minst dubblas så gissningsvis skulle en 44:a till bredbandaren gå lös på 20-30 000 innan man har det i Sverige.
Alltså väntar jag då jag tror att eftermarknaden kommer att ta fram ett så småningom och det kommer att satsas hårt på eftermarknadsprylar därborta och säkert härhemma kommande år då man ju inte har några dirketa nyheter på maskinsidan från någon tillverkare
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
tydligen så blir det 38 kammar på -09 orna samt 2,86 delning. dock ingen e-tec :(
Är nog Kimpexmattan de hade på testmaskinen ifjol som i alla fall norrmännen listat till Commandern, vi får se när det kommer via officiella kanaler men vill de bygga på varumärket "jättesummit" så är det ett litet steg åt rätt håll.
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
Med högre kammar till Commandern behövs det nog större motor också.
Redan nu om man kör fast den har den svårt att orka dra sig lös, tvåan kan du glömma, det är bara att lägga i ettan och med ännu mera grepp är iaf jag osäker på att den skulle orka. Sedan kan man ju fundera över om chassit håller med mer grepp och mer kraft?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med högre kammar till Commandern behövs det nog större motor också.
Redan nu om man kör fast den har den svårt att orka dra sig lös, tvåan kan du glömma, det är bara att lägga i ettan och med ännu mera grepp är iaf jag osäker på att den skulle orka. Sedan kan man ju fundera över om chassit håller med mer grepp och mer kraft?
Precis, det är därför jag gärna skulle se etec motorn i commandern så man får samma och bättre botten o mellanregisterdrag som den gamla 600 HO med gasare ST 600 , där behövde man ju sällan nyttja 1:an.
Är inne på andra SDI:n och måste säga att jag är besviken då den inte kommer under de bränslevärden jag hade på min ST 600 trots samma typ av brukande och "körcykel".