Högfartsmunstycke 800ho rev

Dada

Välkänd medlem
25 feb 2012
128
0
6
Luleå
www.youtube.com
Har jag för låg bestyckning på min rev 800ho om högfartsmunstyckena är 400?

Det sitter flatside förgasare om det spelar någon roll i detta ämne ens.

~dada

Sent from my Samsung using tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Beror mycket på vad du har för nålar och hur nålarna är justerade.
Det är mellanregistret (nålarna) som är mest kritisk i dessa förgasare, ofta går det att ¨gå ner kraftigt på högfart om man säkerställer bränsleblandningen på mellanregistret.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det sitter olika nålar i olika modeller och årsmodeller av 800HO, vissa är fetare än andra och vissa är dessutom justerbara.

Menar du att det är meningslöst att bestycka om en skoter med DPM så får du nog tänka om?
DPM kan till viss del kompensera för skillnader i temp och lufttryck (höjdskillnader), DPM funkar så att den skapar vakuum i flottörhuset och kan på så vis ge lite magrare blandning.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Nä inte meningsöst att bestycka om dom med andra munstycken, men nålen på den modell som har DPM har du ingen möjlighet att höja eller sänka,det sköter ju DPM, sen kan du förstås byta till en annan nål
Det sitter olika nålar i olika modeller och årsmodeller av 800HO, vissa är fetare än andra och vissa är dessutom justerbara.

Menar du att det är meningslöst att bestycka om en skoter med DPM så får du nog tänka om?
DPM kan till viss del kompensera för skillnader i temp och lufttryck (höjdskillnader), DPM funkar så att den skapar vakuum i flottörhuset och kan på så vis ge lite magrare blandning.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
DPM höje/sänker inte trottelnålen.

DPM påverkar inte bara bränsleblandningen på mellanregistret (nål/nålmunstycke) utan den påverkar hela registret.
Det finns modeller som har ställbar nål tillsammans med DPM original, tex Summit 800R 2007 som har 9EGY02-58 nålar, de är ställbara i 5 lägen.
Denna nål är lite fetare på mellanregistret jämfört med många andra, och den kan med fördel monteras och användas i andra modeller.
Tex kör jag själv med dessa nålar i min Lynx RE800 -2008
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
dom äldre gasarna verkar ha runt 480 och uppåt men kollade sprängskiss och -04 sitter det 400mj -05 har 440mj med dpm som jag förstog! fick en förklaring att dom "nyare gasarna flödar bättre därav mindre munstycken?? om det stämmer vet jag ej.
nån annan kanske vet mer?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
De tidiga -00 -> -02 hade en annan typ av nålmunstycken som skapade ett sämre sug av bränsle upp genom munstycket. Detta kompenserades med mycket stora huvudmunstycken (långt över 500). Resultatet blev en motor som drog väldigt mycket bränsle, gick mycket fett på fullgas och ändå kunde riskera att gå snålt på mellanregistret.

Detta problem avhjälptes med nya design på nålmunstyckena, detta kom samtidigt som HO motorerna.