Hög tomgång.

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Hejsan jag körde min Enduro 600 -01 för första gången nu i helgen. Och till min fasa upptäcker jag att tomgången ligger allt mellan 3000-4000rpm. Vad kan det vara för fel? Suger den luft?. Det var ca -20 och jag körde 2 mil. :confused:
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Troligen har du kassa insugsgummin... kolla noga efter sprickor.
 

Hedman

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Förgasare

Rotax har problem med flatside förgasarna att dom "hänger" sig = hög tomgång! Om man slår till på gashandtaget så brukar tomgången gå ner i normal nivå igen!
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Mattias Jonsson skrev:
Lugnar varven ner sig om du flippar upp chocken bara en sekund eller två?

Ja den går ner om jag chokar, då sjunker den till c:a 1500 rpm men bara för några sekunder sen stiger den igen.


Hedman skrev:
Rotax har problem med flatside förgasarna att dom "hänger" sig = hög tomgång! Om man slår till på gashandtaget så brukar tomgången gå ner i normal nivå igen!
Jag har försökt det men det hjälper inte :(
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Har en liten fråga till, är denna "burk" standard på min lynx, har nämligen sett en som inte hade en sådan här "burk" mellan förgasarna. Kan den ha något med saken att göra har varit och känt på insugsgummina men dom kändes hela.







:confused:
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Flatside förgasarna har ett inbyggt "fel" som gör att maskinen gärna skenar vid tomgångskörning.

Vi flyttade upp nålen på min ett steg och problemet är nästan helt borta. Det händer då och då att tomgångsvarven ökar men den lungnar ner sig när man ger den lite extra sås genom chocke reglaget.

Kontrollera att dina förgasare är bestyckade och inställda enligt rekomendation.

Det är inte nödvändigtvis detta som är felet, men du har samma sympom som jag hade. Det är värt att kolla på.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
JeppeK skrev:
Har en liten fråga till, är denna "burk" standard på min lynx, har nämligen sett en som inte hade en sådan här "burk" mellan förgasarna. Kan den ha något med saken att göra har varit och känt på insugsgummina men dom kändes hela.
Jepp det är standard... Polarisägare monterar "boost bottle", Lynx och ski-doo har det från början istället. ;)

Men åter till problemet, min skoter betedde sig likadant när insugsgummina var spruckna. Det är inte så lätt att se sprickor där, än mindre känna. Montera loss dem och inspektera. (Köp reedspacers och montera när du ändå ska ha loss det ;) )
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Prova att spruta lite startgas kring insugningsgummina samt kring slanganslutningarna till din 'burk'. Om den ändrar tomgången då du gör detta så har du hittat felet, dvs läckage.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mattias Jonsson skrev:
Flatside förgasarna har ett inbyggt "fel" som gör att maskinen gärna skenar vid tomgångskörning.

Vi flyttade upp nålen på min ett steg och problemet är nästan helt borta. Det händer då och då att tomgångsvarven ökar men den lungnar ner sig när man ger den lite extra sås genom chocke reglaget.

Kontrollera att dina förgasare är bestyckade och inställda enligt rekomendation.

1. Jag tar för givet att du redan kollat att din motor INTE tar tjuv luft någonstans !!

( Kolas enklast genom att spraya startgas på insugsgummin samt på vevaxeltätninarna osv.
Varvet skall EJ stiga utav startgasen om motorn är TÄT !! )


2. Det som är felet är att dina "Bränsleskruvar" ej är rätt justerade,
Din motor får helt enkelt inte nog med bränsle på tomgången då det är kallt.

Maskiner med Mikuni "Flat Slide" ( TM & TMX ) förgasare har "Bränsleskruvar" som behöver justeras på samma sätt som alla vanliga "Round Slide" ( VM ) förgasare behöver justera "Luftskruvarna"

Ge f.n i dina nålar om maskinen är bestyckad och inställd efter standard värden och i övrigt går bra !!

Möjligt vis så kan en Höjning av nål clipset ( Vilket leder till MINDRE soppa ) vara aktuellt på våren då det är + grader








"Flat slide" ( TM & TMX ) = Bränsleskruv
"Round Slide" ( VM ) = Luftskruv



Justeringen är tvärt om på : "VM" <--> "TM & TMX"

( nämner bara vad som sker om skruvarna dras IN ! )

"VM" : Skruva IN Luftskruvarna för MERA soppa

TM & TMX : Skruva IN Bränsleskruvarna för MINDRE soppa


OM justeringen inte räcker till så måste du byta lågfartsmunstycke till nästa större storlek !!
( gäller alla förgasartyper. )


- - - - - - - - - - - -
 
Last edited:

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Ja då vart det att köpa startgas imorrn och prova det och är det inte det som funkar blir det väl att ändra lite på bränsleskruvarna. Men då kanske det gjorde en skillnad att det var -20 när vi var ute och körde? :confused: För i så fall kanske den går som den ska då det är -10. Killen som hade den tidigare hade gått ner ett steg på lågfartsmunstyckena sa han också. Han sa även att den var bestyckad till -?? (18 år och redan senil) men jag tror det var
-10.

(här fick man snabb och mycket bra hjälp direkt)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rent spontant så tycker jag inte att luftskruvar skall justera om sig eller att en maskin helt plötsligt kräver andra nålinställningar från en säsong till en annan. Visst, man kanske kan kompensera tjuvlufte eller liknande med att ändra justeringen av gasaren, vilket kanske i värsta fall leder till totalhaveri då du ligger WOT över någon sjö pga att den får för lite soppa för att den får mer tjuvluft än tidigare.
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Då har jag varit ute och låtit den gå varm -7 ute. Och då ligger den omkring 3000 rpm. Men då slår jag till (trycker fort) på gasen och då sjunker den ner till 1500 rpm. Så jag börjar misstänka att den går för snålt om det är för kallt ute. Killen som jag köpte den av sa han hade gått ner ett steg på lågfartsmunstyckena.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Om tomgången blir normal när du "duttar" till på gasen så måste det ju vara nått som gör att trotteln inte går ner riktigt vid normal gasning.
Att den går för snålt kan ju inte åtgärdas med en "dutt"...
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Hedman skrev:
Rotax har problem med flatside förgasarna att dom "hänger" sig = hög tomgång! Om man slår till på gashandtaget så brukar tomgången gå ner i normal nivå igen!
Nej men om du läser lite högre upp så kan du se vad som menas. :cool: