Hög tomgång på f7a

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej!

Jag har hög tomgång på min f7 -03, den ligger på ca 3k rpm när den är varm och man har kört lite, den kan gå ner om man gasar till lite, tomgången är bra när man startar den. Den är lättstartad och går väldigt bra för övrigt. Jag testade att spraya startgas på insugsgummina men den reagerade inte på det, det är ett litet glapp i gaswiren också. Är det någon som har nått fint tips?

MVH Malm

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Har du sprayat bakom variatorn också, det låter ju som att den får förlite soppa, så är det då om man har gasare, har du uppdaterat boxen nå

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Nej jag har iofs inte kollat någon packbox, jag har inte uppdaterat boxen och ägaren innan sa inget om det heller.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tror faktiskt det finns en justerskruv för tomgången på f7an, men däremot inget jag skulle vilka pilla på eftersom den är ven har en TPS. Som förmodligen inte tycker om att man skruvar på "tomgångsskruven"

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
gör en instickare med ungefär samma problem.. jag har nyligen införskaffat mej en snopro 440 med f7 motor i. den går klockrent dock är den lite nervös på tomgången, till en början är den perfekt då man startar den(ca:2000-2500), men efter man kört lite så fastnar den på mellan 3-4000, då jag har ett tillslagsvarv på ca3400 så medför det till att skotern fortsätter framåt trots ingen gas.. vad kan orsaken till detta vara? kan det vara remmen? tycker dock inte motorn bör varva runt 4000 på tomgång, går ner något om man gasar till lite snabbt. ramlade av ida å fick springa jävligt fort efter maskinen eftersom den fortsatte tuffa på utan förare(kunde gått illa) tacksam för snabba svar!

motor och chassie är från -04.

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Jag har exakt samma symptom, kan också gå ner lite eller till normal tomgång om man gasar till lite. Tröttsamt fel, hoppas du kan lösa det så jag kan åka snålskjuts :p