Hög tomgång, oroligt gassvar M-serie med motor från F7

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tycker tomgången är hög, ca 2900 varv och när jag kör lugnt och håller jämn gas så drar den jämt ett tag för att sedan dra iväg rätt rejält.
Håller inne typ 25 % av gasen.

Tänke på insugsgummina men har läst nu ikväll att de väldigt sällan går sönder på laydownmotorerna.

Vad tror ni?
Är det bara att den går fett som dessa motorer brukar kunna göra? Har aldrig kört en förr så jag har ingen aning.
Vad ska tomgången ligga på normalt?

Ska skruva loss stiften imorron om jag hinner å kolla hur de ser ut, borde ju vara vita om den drar tjuvluft...

Remmen som sitter på nu är typ slut så "rusningarna" kanske kan bero på de.

Mvh Erland
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tomgången brukar å ska ligga på 1800-1900 varv .. de stämmer att det är ytterst ovanligt men jag bytte faktist det 1a någonsin på min kompis f7 03 igår , det var inte sprucket igenom men ca 1/3 ..

gaswiren är inte för kort ? kolla även så variatorerna är fräsha
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kollade stiften idag å dom var iaf inte vita utan svarta så den går väl lite fett antar jag.
Kan ju vara de vanliga bluddret som folk pratar om när det gäller dessa motorer :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
märks ingen skillnad hur styret står vridet så jag tror inte vajern är kort men jag får kolla det när jag får tillfälle

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
När jag drog fullt första repan igår efter att den hade stått länge så bluddrade den å vägrade varva men när jag gasade lugnt fullt efter att släppt helt så varvade den fint å sen gick de att trycka fullt direkt å få gensvar...

Hinner nog inte köra nå mer i helgen så mer provkörning får vänta tills nästa helg.

Mvh Erland
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Provkört lite ändå, tomgången går ner till drygt 1800 efter ca 10-15 sekunder när man kört.
Vad gäller att den är "lynnig" på gasen så tror jag att de är det vanliga blöddret som är på dessa maskiner om man inte byter tändkil och sätter i munstycke i slangen...

Körde mest krypkörning då jag hade dyrbar last :)
Höll jämt och efter ett tag så ökar varven för att sedan stanna på ett högre vartal :)

Mvh Erland
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Annars kan det vara värt att kolla o-ringar till spridare.. jucka på fuelrailen min drog luft där så det blev hög tomgång, dock svindyra o-ringar.