Hög tomgång Mxz 600-99

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Tjena! jag har en mxz 600-99 som har för hög tomgång!.
Tomgången verkar vara bra när skotern är kall under 2000. Men när man har kört den en stund och sedan stannar ligger den på mellan 3000 och 4000 rpm. ibland när man snabbt axat upp och sedan släpper gasen känns det som skotern vill fortsätta att dra, Man måste liksom bromsa ner farten på slutet. Någon som har haft liknande problem tacksam för svar.

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Tjena!
Jag har en MXZ 600 -99 där jag hade liknande problem. För mig så visade det sig att det var gasvajrarna som hade typ fastnat i något knepigt läge på förgasarna. Jag tog i vajrarna och ruckade lite på dem så att de for till det läge de skall sitta. Efter det så gick tomgången ner till 1400 - 1500 varv.
Annars kan det vara att den drar tjuvluft om du har fått sprickor i insugningsgummina. Kolla detta genom att spreja med startgas runt båda gummina. Går motorn upp i varv så har du en spricka eller något i gummit och måste därför byta dem så att inte motorn skär.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Var hemma å grejade lite med skotern igår. Hade dumt nog ingen startgas hemma så det blev inte att att kolla om eventuellt läckage.
Var dock ute å körde lite och jag märkte att om tomgången var hög efteråt hjälpte det att dutta lite på choken då sjönk den ner till under 2000 och höll sig där.
Passade även på att byta transmisions olja för andra gången i vinter, verkar som en tidigare ägare har dragit ett par skruvar ur gängen så det är svårt att få det tätt i locket till kedjehuset.
Hinner dock inte kolla mer på tomgången eftersom jag sticker till fjälls med den på torsdag kommer hem söndag.
Får väl hålla tummarna att det inte är ngt alvarligt fel så den håller för helgens körning. ;)
skriver några rader till, nästa gång jag har mekat med skotern

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Tycker att d låter som den går för MAGERT.Ta o byt lågfarts munstycken .Kan nog tro att den vart bättre för dig i fjällen PGA av luften men jag tycker du ska sätta dit ett större lågfart så kommer de nog att ordna sig ska du se.D sägs att bränslet har blivit ÄNNU sämre än de var tidigare så jag vet flera som har varit TVUNGNA att bestycka upp ett steg innan maskinen vart bra igen:)

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Hej! Är nog inte omöjligt att det är som du skriver att den går magert.
Var och körde med skotern i fjällen även för ett par veckor sen och då upplevde jag inget problem med tomgången. Problemet märktes först när jag provade köra hemma. Eftersom skotern är ny för säsongen och vi inte har fått nån snö här förren nu, är det bara i fjällen jag har haft tillfälle att prova skotern. Får väl se om tomgången blir bättre nu när jag far till fjälls igen.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Tillbaka efter en underbar helg i fjällen. Skotern har funkat perfekt problemen med tomgången har varit som bortblåsta, Den har legat på mellan 1000 och 1500 varv där. Verkar ju vara bestyckningen som är problemet då. Fick med två lösa munstycken när jag köpte den. Om det är lågfartsmunstycken vet jag dock inte, Hur ser man det? Och var sitter dem? inne i förgasarna eller utanpå?

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Lågfarts munstycken är ca:1 cm långa o ca:3-4mm i diameter.sitter under gasaren ,o när du öppnar gasaren under så ser du ett LITET hål som du tar en VANLIG SPÅR mejsel o stoppar i o skruvar upp.Skulle tro att du har 12,5 o ska sätta i 15,eller 15 o ska i med 17,5 men jag tror mera på d första allternativet.Vad heter d mynstyckena som du fick med.(skulle tro d är orginal,tidigare ägare har säkert satt dit mindre pga av att den gick fett o nu har bränslet blivit MYCKET SÄMRE så då kan du nog stoppa tillbaka de o köra UTAN BLUDDER o med bra tomgång).
MVH:Renegade 1000:)

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
35
Har samma problem på min 500ss, och eftersom det är samma motor kanske det är samma problem. Men jag tycker min går lite ojämnt på cylindrarna också, och då jag kollade stiften så var vänster (närmast variatorerna) chokladbrunt och skitfint, sen kollade jag på högra och det var helsvart och lite geggigt. Bytte lågfarten på den och var då och pillade på dessa skruvar:http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=30102&st=0&p=1111826&#entry1111826

Det står att det är "Fuel screws", men är inte det luftskruvarna? kan det ha blivit så att jag råkat skruva in vänster skruv lite mer än höger tror ni? annars kanske det är nån spricka i vänster insugsgummi.

edit: gå längst ner på sidan och kolla på 4 bilden nerifrån där. Skruvarna är målade gröna på bilden.