Hög tomgång, hjälp!

free

Medlem
20 apr 2007
42
0
1
Skotern är en zr 600 förgasare.

har varit ut en sväng nu och såhär ligger det till ...
provade med stargas och det vissade ingen effekt så tror inet att den ska dra någon tjuvluft.

När jag startar skotern så är det inga problem , ligger i bra tomgång ca~ 1500 som den gjort förut. gasar jag till upp till 3000 varv är det inga problem utan den sjunker tillbaka som vanligt till 1500.. MEN när jag gasar till över 3000 varv så stannar den på just 3000!?
Drar jag då ut chocken i någon sekund så faller varven sakta tillbaka...

Tog en liten sväng över läggdan för att kolla om det skulle försvinna ( går hur bra som helst när man kör , rapp på gasen och allt ) men när jag stannar till så sjunker nu tomgången tills den dör om jag inte gasar till !?

Mycket tacksam för all form av hjälp!
 
12 okt 2006
46
0
1
Edsåsen/Östersund
Jag har ett liknande problem fast tvärtom, men det är något jag inte brytt mig så mycket om.
Jag startar skotern när den är kall på choke och sen när den börjar bli varm slår jag av choken och då varvar den upp och får en tomgång på typ 3000rpm. Men gasar jag till en gång så sjunker den ner mot (mer normala) 1500rpm.
Som sagt ett problem jag har haft hela tiden men inte brytt mig om. (Inge kul med en felfri skoter ^^)
 

free

Medlem
20 apr 2007
42
0
1
A okej ;) ja med tanke på att den inte drar tjuvluft så borde det ju inte vara någon fara ... men hatar då saker inte går som dem ska och den ska annonseras ut såsmåning om också ( köpa nyare) och vill inte sälja den med någon fel.
 
D

Deleted member 6797

jag har samma på min å kör man på 6 tusen varv så stannar den där, men ja chokar bara snappt så går den ner i 1500
 
R

Robin

jag har samma på min å kör man på 6 tusen varv så stannar den där, men ja chokar bara snappt så går den ner i 1500
Om du fasnar på 6000rpm så tycker jag du ska ta dig en seriös kik på hur dina förgasare mår, alt tjuvluft..
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Om du inte har bestyckat om någonting så skulle jag rekommendera att ta lös förgasarna, kolla insugsgummina och rengöra o blåsa rent i förgasarna!
 

P-engström

Aktiv medlem
3 okt 2008
96
0
6
sollefteå
har samma problem med min xcr den ligger på normala varv då ja startar den sen då jag gasar å kör lite så stannar den på tomgångsvarv ca 3000 och om ja drar i choken som du, så går varven ner till de normala. har inte brytt mig om det men mycket lustigt
 

Eccoes

Välkänd medlem
Har samma problem på min, och har precis bytt insugsgummina och det blev då ingen skillnad.
Ligger på 15-2000rpm vid start, och efter jag kört en liten stund ligger den på 3500rpm.
Gasar jag till en gång brukar den sjunka ned, men annars är det bara att vänta nån minut så går den ned till det normala.
 

free

Medlem
20 apr 2007
42
0
1
verkar vara många som har samma problem:p kanske lika bra att plocka ner förgasarna och kolla igenom dem. Men när jag körde sista gången innan sommaren så var det inga problem, men nu när den bara stått så har det blivit det här :hmmmm2:
 
D

Deleted member 6797

Om du fasnar på 6000rpm så tycker jag du ska ta dig en seriös kik på hur dina förgasare mår, alt tjuvluft..

kan nått hända om ja inte gör de? för går ju å choka i 1 sec så går den ner till 1500 å stannar där
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Så fort min får lite högtomgång så duttar man till med choken en gång så går den ner till sin vanliga nivå.

Inget har gått sönder på någon maskin än.
Varit likadant på alla skotrar jag haft utom F7'an då.
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
För mig var variatorn för hårtställd så ibland låg remmen på så mkt på primären så att tomgången var normal (1500varv) Sen när remmen låg i normal position hade fick jag 3000 i tomgång. Kolla först gasarna sen kollar du om primären verkligen snurrar "fritt" på tomgång.
 

joohaan

Medlem
23 jan 2008
40
0
1
Eskilstuna
Har ett liknande problem med stormen, kör ett tag och helt plötsligt fastnar den på 3000varv och forsätter sakta framåt. När man får stop på den så gasar man igen så går den ner som att den ska stängas av. Släpper man gasen då går den tillbaka till normalvarv.

Detta händer bara enstaka gånger
 
R

Robin

Lyfter litegrann och undrar nu, alla ni som har detta problem vad har ni för förgasare?
Alltså mer specifikt och vilken storlek.

Jag har en teori ang detta, om den stämmer vet jag inte men vill först höra vad ni har för förknasare innan jag yttrar mig.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
var på 800a twinnen att den vela fastna på ett högre varvtal än själva tomgången men gasa man till så for den ner, samma på tjejens rmk 600 -05, vanligt fel verkar det som, inget man stör sig på egentligen.
Fast nu innan jag sålde iväg 800 twinnen så hade den sjukt låg tomgång, kanske för att jag hade tömt luftburken? Nåväl inte min motor nåmer iaf