Hög tomgån nytro turbo

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Hej, har en x-ride, mcx 190 som har en tomgång på ca 2300 rpm varm, vad kan det bero på? Tacksam för svar.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Ca 1900. Ska väl ligga på runt 1750 varm har jag för mig. Har monterat en laddtrycksmätare nyligen, men det borde ju inte ha någon påverkan.
Det är inte så enkelt att det inte riktigt blev tätt lr skada på slangen som du missade när du monterade mätaren?
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Det är inte så enkelt att det inte riktigt blev tätt lr skada på slangen som du missade när du monterade mätaren?
vet inte, kan inte jätte mycket om bensinmotorer men du tänker på att läckage påverkar vacuum som påverkar tomgången?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Leta luftläckage på insugssidan. Leta slangar som är lös/trasiga eller spricka i insugsgummi alt insugspackning som är väck. Sug även i slangen till turbomätaren för den kan va väck så de går suga åt sig luft den vägen. Om man suger eller blåser i turbomätare så ska de va tvärstumt åt båda håll. Luftläckage letar man med startgas eller sprayolja. Låt motorn gå på tomg och spruta startgas över hela insugssidan, om motorn reagerar på det så har du läckan där.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Leta luftläckage på insugssidan. Leta slangar som är lös/trasiga eller spricka i insugsgummi alt insugspackning som är väck. Sug även i slangen till turbomätaren för den kan va väck så de går suga åt sig luft den vägen. Om man suger eller blåser i turbomätare så ska de va tvärstumt åt båda håll. Luftläckage letar man med startgas eller sprayolja. Låt motorn gå på tomg och spruta startgas över hela insugssidan, om motorn reagerar på det så har du läckan där.
👍 Och ja det påverkar tomgång 😊
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Märkligt, rastade precis skotern, och nu ligger tomgången perfekt. Sist när den var hög var det varmgrader, och jag fiskörde på jämnt varvtal i 30 minuter.
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
En tanke som slog mig är att det inte är något wg ljud, hade en 270 innan, och den levde om rätt väl. Det är bara bow:en som pyser, ska det vara så? Ny maskin för mig, hittade den på blocket, med 130mil på mätaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
En tanke som slog mig är att det inte är något wg ljud, hade en 270 innan, och den levde om rätt väl. Det är bara bow:en som pyser, ska det vara så? Ny maskin för mig, hittade den på blocket, med 130mil på mätaren.
De va märkligt de löste sig? Att den inte pyser och fräser är pga att de bara är en 190 hk den laddar bara 0,45 bar och då är dem tyst. De är ju bra för då hör inte farbror blå det på 1km avstånd.
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Snuten skiter jag i, det är min bror, så han åker på en örfil om han försöker gripa mig.

jaha där ser man, funderar på att köpa en sidewinder, kan man ansluta mätaren mellan boxen och plenum på dem med?
 
Last edited:

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Har för mig att det är samma turbo. Du menar då att börjar kvittra över 6 psi?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ju högre laddtryck man kör desto mer väsnas dumpar och returpulser till turbon vid gasavslag.Turbotrycksmätaren ger jämnast tryck dvs inge fladder om de sätts fast i plenumet. Men den visar mer rätt tryck efter spjällhus de är lite lägre tryck där.
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Monterade slangen efter mcx instruktion, körde precis en sväng, tomgången är stabil på 1550 rpm, märkligt, däremot small remmen, och mobilen dog.tur att man kan mecka i blindo.