Hög oljeförbrukning!

Jonko

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Jag har en sx600 -97 som tar stora mängder olja,
en behållare (ca 2,5liter) räcker till ungefär en tank (45 liter) vilket betyder nästan 6% oljeblandning, den går kanon och rycker inte mer än nån annan och jag har inte hittat något läckage heller, oljebehållaren är hel och slangarna verkar också vara det men vart tar oljan vägen?
Eller ska den ha så här mycket olja?

 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
2-3mm

Samma fenomen har drabbat mig på min SXR 500 -00. Inga svarta "avgasränder" i snön, ryker inte mer än andra, inga trasiga slangar osv. Det har visst varit något problem med yamahas oljepumpar för några år sedan, hör med din yamahahandlare för mera info.

Om du kikar på reglagearmen på oljepumpen ser du en markering som skall ligga mitt för en markering på själva pumpen vid fullgas. (Detta står att läsa i instruktionsboken).

Går "arm-markeringen" förbi "pumpmarkeringen" vid fullgas är pumpen för fett ställd. Justera då på vajern så den ligger mitt för vid fullgas.
Skulle den ändå dra massvis med olja (som min) så justerar du armmarkeringen 2-3mm framför pumpmarkeringen. Jepp du läste rätt, 2-3mm framför.(Görs av Yamaha själva vid service) Kanske måste du trycka metallbiten (där oljevireplasthöljet slutar) nedåt vilket ger samma verkan som att slacka vajern.
 

Jonko

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Varför ryker det då inte?

Om nu oljepumpen är fel inställd och den går fett borde ju motorn gå dåligt också borde det ju ryka en hel del eller?
Förresten så kanske du vet om man drar ner oljepumpen för snålt skär motorn eller är det gjort så bränslepumpen skär först?, oljeslangen går ju från oljepumpen till bränslepumpen och sen till motorn.
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
Mystiskt

Ja det där med rykandet har jag själv funderat på. Jag tycker det åtminstone borde bli svarta avgasränder i snön vid gaspådrag från stillastående. Kikar man där avgaspipan mynnar ut ut ur buken så visst är det en något fet yta på plasten, men jag har ingen förklaring vart din/min olja tar vägen. Kunde själv dra ur nästan en hel oljetank till en bensintank.

Eftersom jag fick tipset om att flytta fram markeringen 2-3mm av en yamahamekaniker som kände till problemet så vågar jag testa detta. Har dock inte testkört ännu.

Någon annan som har samma problem? Nån som har svaret??
 

Jonko

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Inte det felet

Nu har jag kollat upp och oljepumpen är ställd snålare än original inställning och ändå försvinner enorma mängder olja, finns det nånstans under motorn där det kan trycka ut olja som man inte ser?

Jag har haft isär motorn och kollat kolvarna och cylindrarna, dem var fina så motorn måste ju ändå få rätt mängd olja men vart tar resten vägen?, kan ju inte ska ha 6% oljeblanding?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hur är det med pumpen?

Om det är lätt att ta loss oljepumpen från motorn, så gör det och kör runt den med t ex en borrmaskin och kolla att oljeflödet ändras när man rör på hävarmen. Något kan ju ha hängt sig inne i pumpen så att den ger max flöde hela tiden.
Se till att köra pumpen åt rätt håll förresten!
 

stfan

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
hög oljeförbrukning

oljepumpen var felaktig på 97-orna, jag fick min utbytt gratis av återförsäljaren.
 

Yaamahaa

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
sverige
RE: hög oljeförbrukning

Gör som jag har gjort på min sx600, ta och plocka bort oljepumpen och blanda direkt i bensinen. Då vet man att motorn får rätt mängd olja och man slipper vara orolig att oljepumpen ska sluta fungera så motorn skär.

Glöm inte att plugga olje slangarna till förgasarna.