Hög Bränsleförbrukning?

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Var ute och körde tidigare idag. Nollställde trippmätaren och hade full tank. Det blev lite blandad körning, Totalt 2,5 mil. Först väldigt mjuk ledkörning i typ 7 km, sen körde vi i en sandgrop där det var fullt med lössnö och där lekte vi i typ 20 minuter sen körde vi hemåt efter leden igen, lite hårdare tempo nu men inte fullgas hela tiden som det var i grusgropen...

När jag kom hem så stod tankmätaren på lite mer än halvtank. Skotern min är en Polaris XCR 440 SP -96. Tankrymden är på 41 liter enligt ett gammalt snöskotertest. Skotern har tagit lite mindre än halvtank under de här 2,5 milen vi körde, vi säger ungefär 18 liter. Hur fan kan det va möjligt att skotern skulle dra 18/2,5 = 7,2 liter per mil!!!!

Jag vet att skotrar drar mkt soppa men 7,2 liter per mil är förbannat mkt, det mesta jag hört talas om på forumet är typ 6 liter milen men då har de snackat om löspuder fullgas.. och större skotrar än min lilla 440. Någon som vet om det ska vara så här eller om det är något fel på skotern som gör att det tar så mkt soppa.

Skotern går mycket bra, jag kan inte känna att det är något fel på den och tändstiftet ser ut som de bör göra.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Njaaa, verkar konstigt...
Men att det är halvtank ser du det på mätaren eller, vad är det för mätare i.s.f.?

Jag skulle vilja säga att man ska ta dom flesta bensinmätare på skotrar som en fingervisning om hur mycket bensin som finns kvar, visar den halv så kan man knappast säga att den dragit exakt 20,5 liter...
Det gör ju stor skillnad hur skotern står när du mäter också, den måste stå exakt plant båda gångerna för att det ska stämma någotsånär.

Mitt tips är att du fyller upp tanken lika full som du hade den innan skoterturen och ser hur mycket som går i, sedan kan du rapportera här om förbrukningen sjönk efter den mätningen... :)
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Joo men även om det skulle röra sig om 15 eller 20 liter så är ju bränsleförbrukningen på tok för hög, den stod på ett plant underlag när jag kollade, mätaren är en sån där som visar på tanklocket, det är en flytande boll som roterar en pinne som visar hur mkt soppa det är kvar.

Det kan mkt väl stämma att tankmätaren är oprecis men jag tror ändå att har halva tanken försvunnit på mätaren så borde de ju va kring 18-20 liter.

Men ditt tips var bra, ska kolla hur mkt soppa jag får i om jag tankar igen.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 02:13 AM (CET)]Alltså...var samma för mig första gången jag körde min XCR...höll på att svimma alltså.
Tills jag kom på att mätaren visar miles och inte kilometer...då blev det helt normalt igen! :)
1 mile = 1609 meter sen är det bara ta fram räknestickan! ;)

Men du kanske redan visste det?
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Ja just det, det stämmer den visar i miles inte kilometer. Kollade med två kompisars skotrar.. Vi nollställde trippmätarna och for en bit, när vi kollade så hade min gått mkt mindre på trippmätaren och deras skotrar hade gått lika långt. Min visar miles och deras i km.

Men bränsleförbrukningen är väl ändå hyffsat hög fast ändå lite mer normal, vi säger 18 liter på 25 miles. 25*1,609= 40,225
Alltså var turen 4 mil lång och den drog typ 18 liter. 18/4 = 4,5 liter milen.

4,5 liter milen i en 440 är väl ganska mkt? Några åtgärder för att minska bränsleförbrukningen förutom att gasa mindre?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja det lät faktiskt lite mycket.
Men tankmätarens markeringar är inte mycket att lita på heller...det enda rätta är att tanka den full igen å se hur mkt du får i.
Min går med raketfart ner till 3/4 - 1/2 tank, sen går det ganska sakta...

Är inte det problemet samt att stiften verkligen håller rätt färg så måste det väl läka nånstans?
Iofs 4,5 per mil är kanske inte helt otroligt om man kör hårt i tungt före samt kanske har lite felbestyckat...men jag tror inte jag lyckats få min att dra så mkt...
 

Mad

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Ta och se hur mycket du får i tanken det är ju enda sättet att vara säker på hur mycket den egentligen har slurpat i sig.