Hög bränsleförbrukning Pantera 800 -99

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Har en Pantera 800 -99 som har väldigt hög bränsleförbrukning, kör jag lungt har jag kommit ner på 4,3 liter/milen men oftast ligger jag på ca 4,5 -5 liter/milen. Denna körning är mestadels lung körning på led.

Har tittat vilka munstycken i förgasarna nu och det sitter 35, 150 och 330 där nu. Eftersom jag enbart kör i fjällen så bör jag kunna gå ner på storleken enligt tabellen men vet någon ungefär hur mycket jag kan gå ner? Kan jag ändra nålen också?

Tacksam för hjälp..
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Hej!

Har en Pantera 800 -99 som har väldigt hög bränsleförbrukning, kör jag lungt har jag kommit ner på 4,3 liter/milen men oftast ligger jag på ca 4,5 -5 liter/milen. Denna körning är mestadels lung körning på led.

Har tittat vilka munstycken i förgasarna nu och det sitter 35, 150 och 330 där nu. Eftersom jag enbart kör i fjällen så bör jag kunna gå ner på storleken enligt tabellen men vet någon ungefär hur mycket jag kan gå ner? Kan jag ändra nålen också?

Tacksam för hjälp..

Din maskin drar på tok för mycket.
Jag hade en 00:a visserligen en sportmaskin men den drog som mest 3.2 liter vid hård körning.
Lugnt tempo så höll den sig vid 2.5-2.7 liter milen.
Jag hade originalbestyckning.

Jag tror inte felet ligger vid munstyckena.
Har maskinen lätt för att bli sur?
 
Last edited:

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
Din maskin drar på tok för mycket.
Jag hade en 00:a visserligen en sportmaskin men den drog som mest 3.2 liter vid hård körning.
Lugnt tempo så höll den sig vid 2.5-2.7 liter milen.
Jag hade originalbestyckning.

Jag tror inte felet ligger vid munstyckena.
Har maskinen lätt för att bli sur?

Nej, skotern går bra och surar inte så man märker det vid körning. Har inte tittat så mycket på stiften men jag tittade på dem nu och de var ganska svarta och inte bruna.. sen så ryker den mycket också, men det hänger säkert ihop med bränsleförbrukningen.

Om man ska bestycka om den, vilka munstycken ska jag minska?

Har ni något annat tips om man inte ska bestycka om den?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag har ägt en sån skoter. På led i lugn körning drog den 2.5 liter men om det var sursnö guppig led med mycker på/av gasande blev det nog en liter till.

Skotern har heltfel variator bestyckning. Den slirar remmen och varvar för mycket.
Jag köpte ett BM-kit som innehöll svart-gul primärfjäder och 63 grams vikter (original 54g). I sekundären 28 ghelix och svart-vit sekundär fjäder.

Den gick betydligt bättre med lägre bränsleförbrukning. Det viktiga i kitet är primär-grejorna. Jag tror du klarar dig med dem, det sitter 57-50 helix original. Eventuellet kan du sätta i en hårdare sekundärfjäder men det är mest för bättre backshift.

Ett annat problem jag hade strax efter jag köpte den ny var att en luftslangar från förgasaren hade klämts mellan en kylslang vilket gjorde att skotern gick sur och drog väldans med bränsle.
 

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
Jag har ägt en sån skoter. På led i lugn körning drog den 2.5 liter men om det var sursnö guppig led med mycker på/av gasande blev det nog en liter till.

Skotern har heltfel variator bestyckning. Den slirar remmen och varvar för mycket.
Jag köpte ett BM-kit som innehöll svart-gul primärfjäder och 63 grams vikter (original 54g). I sekundären 28 ghelix och svart-vit sekundär fjäder.

Den gick betydligt bättre med lägre bränsleförbrukning. Det viktiga i kitet är primär-grejorna. Jag tror du klarar dig med dem, det sitter 57-50 helix original. Eventuellet kan du sätta i en hårdare sekundärfjäder men det är mest för bättre backshift.

Ett annat problem jag hade strax efter jag köpte den ny var att en luftslangar från förgasaren hade klämts mellan en kylslang vilket gjorde att skotern gick sur och drog väldans med bränsle.
Jag ska kontrollera luftslangarna som du nämner.. Men eftersom det är tveksamt att jag kommer att ha skotern kvar så länge känns ett variatorkit lite dyrt i inköp än fast det säkert skulle vara bra.

Om jag ska bestycka ner skotern, tror ni att jag kan gå ner från 330 till 310, 150 till 140 och 35 till 30 på munstyckena eller är det väldigt mycket?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
150 munstycket ska du lämna som det är.
Huvudmunstycket kommer inte att påverka förbrukningen så mycket.
Sänk hellre nålen ett snäpp.
 

Wizard_o

Aktiv medlem
15 dec 2008
54
0
1
Örnsköldsvik
150 munstycket ska du lämna som det är.
Huvudmunstycket kommer inte att påverka förbrukningen så mycket.
Sänk hellre nålen ett snäpp.
Har nu köpt aningen mindre huvudmunstycken 320 (istället för 330) och nya lågfartsmunstycken 30 (satt 35 i den) samt att jag tänkte sänka nålen ett steg så får jag se hur den går.