Hårklyveri!!!

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Hmm samerna ägde landet långt innan staten kom o roffade åt sig? är inte alla svenskar( samer med) en del av staten? vilka menar du är staten annars? hela världen med alla gränser såg annorlunda ut förr, ska vi kräva tillbaka Danmark då? vi har ju ägt danmark. du får ursäkta mig men jag anser inte detta resonemang hålla.



Mvh Dennis
 
M

Mr Ralle

hur fan is ni snacka om dehär, va fan hjälper de om ni klagar ni får ändå aldrig er vilja igenom
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
samerna tycker sig då iaf nästan fortfarande ha ett eget land och får då en massa privilegier också, precis som om de fortfarande ägde lappland
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Apr-03 kl 06:59 PM (CET)]Om vi fortsätter att klyva hårena lite till så kommer vi till frågan om vilka som sitter i länstyrelsen i norrlandslänen.
Är det vanliga dödliga eller är det de som har intressen i näringen som sitter på poster som har mandat att rösta igenom sådana beslut?
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
Skoteråkning stör inte renarna så mycket som vissa verkar tro..

Bara som exempel, igår var jag och gasade lite.. det låg 8 renar på isen bredvid stranden och inte brydde dom sig att jag kom förbifarande bara ~10 meter ifrån dom, dom bara tittade upp och sen var det bra med det..
 
T

Tomas Fahlén

Klart man ska lyssna på de som sysslar med renskötsel. Alternativet är att köra över folk (bildligt vill säga) vilket brukar vara sämre. Dina argument i övrigt präglas av den vanliga avundsjukan över samernas rättigheter och sjunker därför i relevans. Tillbaks till den ursprungliga frågan om det är rätt eller inte att stänga av vissa fjällområden så är mitt svar "ja, om det är välmotiverat". Trots att jag är skoterfantast i övrigt så måste mina nöjen komma i andra hand, om det inverkar skadligt på någon annans inkomster (vilket det ytterst handlar om). Ni kör väl inte på jordbruksmark eller över skogsplanteringar utan att reflektera heller?
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Självklart är man avundsjuk på samernas rättigheter, den som inte är det kan ju inte vara helt 100. men det var ju inte det som var frågan eller hur! sedan att samerna har bråkat för att få ett skoterförbud har ju ite med saken att göra, det som är relevant i denna diskution är hur ett sådant beslut kan bli igenom "klubbat". jag anser att dessa beslut bygger på okunskap samt dåliga källor. exakt vad skadar skoteråkningen? inte blir det skador i terrängen, är mean i fjällen på sommaren ser man knappt vart skoterlederna går, då verkar vandringslederna förstöra mer. vist släpps det ut avgaser men de avgaser som kommer ifrån snöskotrar måste ju vara en fjärt i rymden om man jämför med både passagerarflyg som går över fjällen och helikoptrar. nä fjällen är något av det vackraste som finns i sverige, låt allmänheten njuta av dess glans.


MVH Dennis
 
J

JAG

Lappen stänger fjällen bara för att visa sin makt. Renarna körde dom upp till Grantonskalet i Kittelfjäll före påsk, men där fanns det bara snö snö och snö, ingen mat alls så renarna vandrade ner till skogslandet igen och lappen fick köpa hö för att stödutfodra dom, vem betalade det höet?
Lapparna är en hög egoister som bara tänker på sig själva och deras jakt och fiske. Dom har hittat flera järvar som hoppat på tre ben för att dom fastnat i lappens fällor och gnagt av benen. Sen så vill lässtyrelsen att man ska rapportera in om man ser spår efter en lo med unge, då belönas man med 5 000 kr. Det låter ju bra, men lappen som har renbetesmarker i det området får 250000 kr för dom KAN ju riva hans renar...... Vi träffade en lapp på fjället som inte gick att prata med det enda han sa var att det blir böter om vi inte körde på leden. Vem ska sätta dom böterna, har dom polisiär makt nu också.......
Nej bort med samerna, det är dom som provocerar fram allt bråk. Har aldrig sett en ren uppe på fjället. Fjällen år så stora så vi ryms allihopa bara viljan finns....
 
D

dark_ice

>Om de som är proffs på
>renskötsel säger att för
>många skotrar stör
>kalvningen så tror jag på
>det. Vilket intresse skulle
>de ha av att inte säga som
>det är? Att renar (eller
>andra djur för den delen)
>inte är rädda för snöskotrar
>i andra sammanhang hör inte
>hit.
>
>För mig är det självklart
>att vi som på vår fritid
>utövar vårt nöje kommer i
>andra hand, efter de som i
>urminnes tider haft sin
>inkomst från renskötseln.
>All annan näringsverksamhet
>i fjällen måste också ta
>hänsyn till det.

MEN FAN...om du tror på att damerna när de sägar att renarna störs av skotrar så måste du ju vara både döv och blind....när jag avr å körde skoter (på led dock) så stod det 4 renjävlar på leden å blocka den till mag...jag stod å varva som en tok för att försöka skrämma bord dem,...men ijnte fan bryde de sig...de kolla på mig enkort sekund och fortsatte att så å glo..(lr va fan de nu gjorde) men så fort jag steg va skotren å börja närma mig dom så stack de iväg...så det är bestämt inte våra älskade skotrer som skrämmer dessa dumma och irriterande djur (som förvisso är goda på mackan)...så tänk poå det du!!...samma sak är det när dom stårpå en bilväg som andra i denna diskution ahr påpekad...de bryrsig inte i fordonen!!! mvh//robin

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det har jag försökt att få fler att förstå,att det inte är maskinerna som stör utan mäniskan som gör det.
Men det snackas aldrig om skidåkare som stör i naturen, för är det något som stör djurena så är det smygeffekterna och inte motorljud.
Motorljudet stör bara mäniskan som vill bli störd av det...