Hårklyveri!!!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Apr-03 kl 07:12 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 15-Apr-03 kl 07:11 PM (CET)]Om nu Länstyrelsen kan stoppa skotertrafiken i vissa områden. så bör dom också stoppa sidåkningen i samma områden.
På grund av att en skidåkare stör renkalvningen betydligt mer än en skoter gör.
Det är bara skitsnack att motorfordon stör djurvärden mer än något annat, för om det är något som stör i djurvärden så är det överaskningsmoment som tex. skidåkning och dom visar inte mer hänsyn än någon annan.
Så min slutsats är att där man får åka skidor kan man även åka skoter, eller lever vi i en diktatur???
 
T

Tomas Fahlén

Jag gillar att åka skoter, särskilt i fjällen. För mig är det nöje som slår det mesta. Men hur roligt det än är så är det trots allt bara ett nöje. Jag anser att vi måste visa respekt för den näringsverksamhet som renskötseln innebär. Problemet är kanske inte att en skoteråkare stör mer än en skidåkare utan att det blir så många fler störningar om det är många skotrar i området. Införande av skoterförbud kring påsk är impopulärt hos många, det fattar alla inklusive länsstyrelsen. Vi kan nog utgå ifrån att beslutet om förbudsområden inte fattas på lösa boliner, utan att det faktiskt är ett reellt problem. Problemet skulle säkert vara lika stort om det förekom mängder av skidåkare i fjällen...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Självklart! Kanske skrev lite oklart jag säger inget om att de inför skoterförbud på grund av dessa anledningar, utan det jag vill säga är att en skidåkare stör mer i ett sådant område än en skoter som passerar.
Och det är möjligt att skidåkarna aldrig kommer i närheten av dessa områden.
Sen drabbar inte detta mig personligen för jag ska inte dit.
Och vad Länstyrelsen abelangar så bryr dom sig inte ett dugg vad det gör, så nästa år kan det bli ännu flera områden som spärras av, av olika anledningar sen har de lyckats att fördärva allting om de får härja fritt.
40 års jubeleumet för Roslagsloppett lyckades de sjuta upp ett helt år på grund av antagane så bli inte förvånad när vi får köra skoter i innhängnader utsedda av Länstyrelsen.
 
L

Lejje

säger president bush att skotrar ska bort så är de bara å välja ta bort skotern eller bli anklagad för att vara terrorist eftersom att man går emot hans vilja
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Att säga att skoteråkande stör rennäringen är ji inte riktigt klokt, för det första vilka stör man? renarna blir då inte störda då man måste bära dessa djur ifrån leden för att kunna komma fram. och samerna tror jag inte man stör. jag har då väldigt sällan stött på samer som har vart ute och jobbat när jag har kört i förbudsområden under förbudstid ( inte olagligt) och sedan kan man ju se det ifrån en annan vinkel det är vilken rätt har dessa företagare att bruka mark samt att hindra allmänheten att vistas på denna mark, när de inte varken ägermarken eller betalar ett öre i skatt för marken? Nä ta bort dessa privilegier för denna näringsriktning. Viket ramaskri det skulle bli om jordbrukare i alla former skulle få dessa rättigheter. jag tycker givetvis att samerna skall få bevara sin kultur, men deras kultur och levnadsätt måste utväcklas eftersom resten av samhället utväcklas och ändrar på sig i den takt det gör. Jag tycker att fjällvärden vi har skall vara tillgänglig för allmänheten året runt.


mvh Dennis
 
T

Tomas Fahlén

Om de som är proffs på renskötsel säger att för många skotrar stör kalvningen så tror jag på det. Vilket intresse skulle de ha av att inte säga som det är? Att renar (eller andra djur för den delen) inte är rädda för snöskotrar i andra sammanhang hör inte hit.

För mig är det självklart att vi som på vår fritid utövar vårt nöje kommer i andra hand, efter de som i urminnes tider haft sin inkomst från renskötseln. All annan näringsverksamhet i fjällen måste också ta hänsyn till det.
 
L

lapp

Djuren är inte rädda för maskinerna utan för människorna. Ta t.ex. renarna på vägen, aktar sig inte för bilarna men när man kliver ut och rör sig mot dom så flyttar dom sig.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det har med maktkamp att göra, vem styr vem.
Om skotrar stör renkalvningen så ska skotern självlart förbjudas innom dessa områden under kalvningen, men då måste även alla andra aktiviteter också förbjudas som tex. skidåkning för dessa stör betydligt mera än skotern, men det är väl ingen som bryr sig om detta för det låter inget om dessa. Men de stör djurlivet dessto mera...
 

MT

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Är böjd att hålla med dig. Tyvärr Tomas. Vad gäller senaste förbudet vid Storumanfjällen så är det knappast nån kalvning som är orsaken. Det handlar mer om politik och maktkamp från EN "sameby" där man till varje pris vill få bort skoteråkningen vare sig det är kalvtider eller mitt i vintern.
 
J

johank

Undrar bara hur många här som verkligen vet vad dom pratar om eller om dom bara antar en massa.

 
M

MC600

Ja det är mkt snack också gällande vad som stör renar och vad som inte är störande..
JA, jag vet vad jag talar om så är den frågan ur världen..
Saken är den att har man på nära håll bevittnat hur lapparna driver ren i form av en helikopter som hovrar över dem med tjutande sirener samt 7-10 skotrar runt om, så undrar man ju hur störande en och annan skoter efter leden kan vara....
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
När man åker i förbudsområden under förbudstid, och inte ser en ren eller en same. så blir man ganska irreterad över att de flesta inte har rätt att åka där. sedan att säga att man borde hörsamma samerna som är proffs inom rennäringen, är ett resonemang som verkar komma från någon som inte lever i närheten av varken samer eller förbudsområden. Ett exempel är ett mål som är uppe i länsrätten nu, nämligen Almåsa skidanläggning. där samerna vill stoppa en utbyggnad av skidanläggningen, pga att det är ett betesområde för renarna. de som bor där har enbart sett någon strö ren innan målet komm upp. sedan samma vinter var området smockat med renar. slutsattsen av detta kan man dra själv, men är inte det en ganska stor tillfällighet att samma vinter som samerna lämmnat in överklagan så sammlas det många gånger fler renar där än vad som har funnits på platsen senaste 40 åren.
sedan kan man titta på frågan om småviltsjakt på fjället, där var det en same som kom med det lysande argumentet att de inte ville ha folk som jagar på deras bakgård. samerna får gärna äga fjällen för mig men då skall de ochså betala skatt för marken. jag förstår inte hur någon kan få ensamrätt på statlig mark. och sedan kan de skicka ned sin boskap på sommarbete i någon annans skog.


Mvh Dennis
 
F

Fuck it

Hmm........samerna rådde om marken långt före staten kom och roffade åt sig allt.
 
H

Hailbob

vi bor i SVERIGE eller hur?!? Eller bor du i sameland??? Grekerna var först lite här o var ska dom också äga allt i världen?!?
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
Det handlar väl för staten om att de vill vara samernas vän istället för samernas fiende, dvs en vänlig ockupationsmakt istället för en fientlig som bara roffar åt sig och tar sig friheter i den andras land, som blvit erövrat... jag vet inte vad jag tycker är rätt men så är det nog iaf..
 

fantomen

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Hmm..vad tycker ni om att stänga av stockholms skärgård från 15maj till 30juni
För att fåglarna ska få häcka ifred....
 

fantomen

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Är jägare...
Har aldrig skrämt ett djur med skotern dom hör mig på långt håll.. Men har överaskat några när jag har gått i skogen..
............Zr 800 rockar.............. :)