hård stötdämpare i boggien

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hej ja undrar bara vad det finns för för och nackdelar med hård bak stötdämpare i boggien då min andra inte funkar så bra så ja stoppade in en cross dämpare vilket blev näst intill stenhård

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Sämre grepp, ont i kroppen, mer slitage på chassie och boggie. Jag ser ingen fördel, annat än om du kanske skjutsar mycket eller är tung.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
nej ja väger inte mer en 50kg men min snopro dämpare beter sej konstigt tycker ja det är som att oljan stannar i halva kammaren när ja stiger på så sjunker den och hoppar ja av då höjer den sej om om det skulle vara normalt men när ja stiger på igen så sjunker den igen och ställer ja mej och gungar så tar det tvärstopp sen när ja plockade ut så skulle ja pressa ihop den med min egen vikt så var den stel fundera om ja ska kasera den och lägga pengar på gas vet inget om gas dämpare

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Förstår inte riktigt vad du menar tyvärr, men att åka med en fjädring som inte använder sig av hela fjädringsvägen känns väldigt dumt. lämna iväg din org dämpare på service så blir de nog bra.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
men hur mjuk ska en boggie vara då för ja störde mej ganska mycke på att den sjönk hela tiden när man hoppade upp

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Hur gamla är grejerna? Både fjädrar och dämpare är saker som man behöver byta efter ett tag, vissa dämpare kan man renovera så slipper man köpa ny. Om inte boggien fjädrar ut ordentligt tror jag att det även beror på trötta fjädrar och hög friktion i fjädringslänkage. En dämpare som är frisk ÄR trög att få ihop, jag har bytt ut dämpare som är som cykelpumpar.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja fick då reda på att dämparn var ny så den var det inge fel på men det går ju inte att spänna fjädrarna mer så man vet ju inte om dom är slut det är ju som två plast klossar som man kan ställa i två olika lägen ja köpte ju den i sommras ägaren sa att det var en original indy 500 boggie har seta och kollat lite på en sådan boggie ja tror det saknas nå stag armar vid dämparn är inte helt säker

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Fjädrar slits och blir mjukare med tiden. Om det är någon vits att kosta på din skoter nya fjädrar får du bedömma själv.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
ja det får nog bli det för ja kan ju inte åka runt med en cross dämpare som knappt går att rubba när man står på skotern så får ja vell montera tillbaka original dämparn vad rekomenderar ni för fjädrar då vad kan dom kosta

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
sen har ja en liten annan fråga om den främre stötdämparen den är seriöst stenhård vad gör ja med den
vad händer om ja tar bort den och kör

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Du kan inte dömma ut en dämpare för att du inte kan komprimera den för hand. Du skriver att boggien kan komprimeras, alltså är den inte stum. Låt den sitta kvar är mitt råd. Jag tror att du oroar dig i onödan, och att bedömma boggiens egenskaper på garagegolvet är nog inte optimalt. Se hur den uppför sig när du kör istället, och om du tycker att den är dålig, jämför med en annan skoter av liknande årsmodell så att du inte jämför äpplen och päron.

R

räsern

Alltså vad är det för märke på fjädringen, dom ska ju gå ställa in efter förmåga och tycke.

Last edited: