Hållbarhet på AC 600

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hur är hållbarheten på AC ctec2 600? När är det dags för kolvbyten etc? Har de några standardfel?

Håller på och letar skoter åt farsan men han har lite snäv budget så det är oftast ganska många mil på maskinerna. Han har nu en gammal Polaris Classic touring 2002 med en 2008 600 HO motor och han är nöjd med en 600 och vill varken ha mer eller mindre effekt. Däremot värdesätter han ju hållbarhet och en snål motor så det lutar ju åt ctec2 eller etec.

Hur är förresten XF6000 Crosstrek? Går de köra lite utanför leden? Ser att de bara är 137". Gubben är 71 år så det är ju inget som ska burkas och köras i branter med direkt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Alla Arctic cats motorer är stenbra i hållbarhet även 800an och 1000cc och de gäller alla årg från 90tal tills nu. Men just 600cc motorer är hållbar oavsett märke. De är 8000cc som man måste välja rätt årg av andra märken än AC för att de ska va rel driftsäkra.
Om han vill ha billig i drift så är Rotax 600cc E-tec klart snålast speciellt ledkörning då ligger konkurenterna lite efter. Kör man som en normal ej gasglad 72 årging kan man åka 1500 mil mellan kolvbyten på alla 600cc förmodligen ännu längre. Annars är 700-1000 mil normal bytesintervall på alla 600cc vid blandad körning. Kör man enbart i djup snö byter man kolvar som kalsonger typ 200-300 mil är vettigt då.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Var i samma läge som du förra säsongen, 72åring ville ha skoter. För hans del blev det commander 600 e-tec någon limited historia med passagerardyna. Tror den är ett bra val i den åldern. Stadig som "touring" och går att ta utanför leden.
 
D

Deleted member 36046

Tror dom håller över 2000mil bara man låter motorn bli varm innan man gasar på.
Grannens 600 e-tec höll i 2400 mil innan den rasade (inte gjort någonting åt motorn före det)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tror dom håller över 2000mil bara man låter motorn bli varm innan man gasar på.
Grannens 600 e-tec höll i 2400 mil innan den rasade (inte gjort någonting åt motorn före det)
De va bra men hur hårt körde han eller vilken typ av körning va det?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Låter lovande. AC motorn verkar ju också hyffsat snål. Det ökar på utbudet en del. Han är inte så sugen på en bredbandare då de blir för otympliga. Grannen har och har haft en massa commanders och vi lånade även hem en titan och även om de är smidga för att vara bredbandare så är de fortfarande en bredbandare. Jag är mer inne på att han ska ha en crossover då den kommer att vara duglig till det han ska använda den till. Han har lite problem med axlarna så den måste vara ganska lättstyrd samt att den ska ha en hög sittställning dvs en modern crossover, typ renegade eller kanske en XF

Lite komiskt var att han hade ringt runt lite själv och han hade tyckt han hade hittat en bra lynx men ville ha lite råd för säkerhets skull. Det var ju en Lynx med 600 motor så so far so good...det var dock en Rave RS600 så jag kan tänka mig att det hade inte kunnat bli mer fel än så :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo bredbandare är bredbandare med allt det innebär på gott och ont. Själv har jag till 95% kört bredbandare, så jag är både lite färgad och dålig på att jämföra rakt av, mer än teoretiskt.
Däremot, det jag främst förespråkade innan commandern inhandlades var 49:an och Renegade eftersom de är smidigare. Olika världar, men båda hade fungerat för tänkt körning av den som var på jakt.