hållbar het på motor?

räser skidoo

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
jag undrar hur långt en skoter motor håller igentligenför jag har en formula 500 -97 som har gått 1100mil och jag börjar bli orolig på hur länge till den ska hålla. har kört 400mil i år av domm 1100 den gårju bra nu utan promblem har aldrig behövt gört något under dom 400milen förutom att byta ut 3 bultar i boggin. såärdet nån som vet hur länge dom brukar hålla????
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
med rätt skötsel håller en skotermotor mycket länge, men det är svårt att säga hur länge eftersom det varierar så mycket. Men egentligen ska en motor med inte alltför mycket hästkrafter klara 1500 mil utan större bekymmer, men sen är det variatorn som behöver repareras eller bytas och såna grejer, sen borde juh chassiet ses över också när skotern gått så långt... Men du behöver inte vara orolig bara du sköter skotern rätt så...
 
J

Ja vejt int

Min gamm 340 står på ca 2600 mil och den slutade funka 87 och den har aldrig skurit hittils
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
Min morbrors Phazer skar efter ~900 mil, fast då hade oljepumpen pajjat också...

Ser man bara över så allt verkar helt, servar skotern och inte kör på 9:90 per-liter-olja så borde den ju hålla ett tag..

Men som nån annan skrev så nöts ju kolvringarna, dom kan man ju byta efter ?? antal mil så ser man ju samtidigt vilket skick kolvarna är i...