Hästar och skoterleder

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
En tragisk olycka har inträffat, läs atrikeln från Aftonbladet nedan !

Jag hoppas att det införs krav på belysning och reflexer på
hästar om de befinner sig på skoterleder, jag vet inte omständigheterna
om just detta fall men blir påmind om egna otrevliga upplevelser....

Jag kommer omg själv att ta kontakt med ridklubbar i mitt närområde
och hoppas att fler gör samma sak så att vi i möjligaste mån undviker
onödiga olyckor

/Roger



Lördag 18 december 2004


Skoter körde på flicka och häst
Ryttaren förd till sjukhus

En skoter kolliderade med en häst med ryttare på fjället på baksidan av Åreskutan på lördagseftermiddagen.
Ryttaren skadades och fördes nedsövd med helikopter till sjukhus.
Hästen avlivades på plats.
Larmet kom in till SOS 14.51 på fredagseftermiddagen.
Enligt Frank Nilsson, vakthavande befäl vid polisen, har den kvinnliga ryttaren förts nersövd med helikopter till sjukhuset i Östersund.
– Flickan stod bredvid sin häst när skotern körde på dem. Hon fick frakturer på båda benen och hade ett öppet benbrott, säger han till TT.
När räddningspatrullen, bestående av helikopter, räddningstjänst och ambulans, kom till på platsen tog de snabbt ett beslut om att hästen skulle avlivas på plats.
Det var vid 16-tiden fortfarande oklart hur gamla de tre personerna som var inblandade i olyckan är.
De två som färdades på skotern var vid den tidpunkten kvar på olycksplatsen för att invänta polispatrullen.
Olyckan inträffade på en skoterled på fjället utanför byn Huså, bakom Åreskutan.


Anna-Maria Carnhede
Publicerad: 2004-12-18


tipsa oss: ettan@aftonbladet.se

© Aftonbladet Nya medier
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det där har man varit med om flera gånger att man möter hästar på leden, inte kul då en häst dyker upp mitt i allt helst i mörker. Som tur är så har det aldrig hänt att man har kört på nån. Hoppas dom inblandade har klarat sig utan allvarligare skador.
 
E

Ej medlem/Inloggad

hästar och skoterleder

Jag måste säga att jag har svårt att förstå varför dom rider på skoterlederna överhuvudtaget?
såvitt jag vet så blir hästar lätt skrämda av höga ljud el. liknande och alla skotrar går ju inte direkt ljudlöst, tänk på det alla ryttare.
Samtidigt måste ju skoteråkarna ta det lungt för det kan ju lika gärna vara en skidåkare eller fotgängare som står där och blir påkörd, men en skiddåkare skenar ju iaf. inte pga av ljudet, vilket en häst kan göra och då kan det bli riktigt farligt för både häst, ryttare och skoteråkare.

Så efter ni läst detta så tänk efter noga och ta det lungt, både ryttare och skoteråkare// Tobbe
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det skedde väl vid skymningstid?
Reflexer fyller en funktion vid den tiden.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Men man ska väl ändå hålla såpass lämplig hastighet att man kan stanna om nåt står på leden... Om man läser texten ser det då mest ut att vara skoterförarens fel. Men det är ju en tolkningsfråga.
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Det verkar som att vid en olycka med häst så är det aldrig hästen eller ryttarens fel.
Som ett exempel så är det så att om en häst skenar och springer ut på en väg & blir påkörd
av en bil så är det bilistens fel. Och sen så tycker jag att hästar ,gångare ,skidåkare eller vad det nu kan tänkas att man träffar ute på skoter leden har inget där att göra förutom skotrar då ;) . Men hur som haver så ta det lungt efter lederna MAN VILL JU INTE HA IHJÄL NÅN.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Allemansrätten gäller ju även vinter tid, om jag inte misstar mig så är det alltid skoter föraren som har väijningsplikt mot alla andra. Men ändå det skadar inte o ta det lite lugnare efter leder nära samhällena.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag hoppas att även småglinen fattar att skoterled är att betrakta som allmän led där andra också rör sig, dvs det är inte en privat avlyst racerbana.
Det kan vara hästar, skidåkare, barn med pulka, fotgängare, andra skoteråkare, folk som stannat bakom krönet, bilar ja ta mej fan allt.

Skoterföraren ansvarar för sin körning och att den är säker under de förutsättningar som råder. Sikt och underlag betyder mycket.

I allmänhet så tror barn mellan 13 och 19 år att de är odödliga. Så är inte fallet.

Den som utsätter mig, eller gud förbjude, mina barn för fara längs leden kommer jag först att mula i 10 minuter, sedan ta hand om tändningsnyckeln/nödstoppen och lämna in på Lule polisstation för avhämtning tillsammans med en anmälan för vårdslöshet i trafik. :mad: :cool:
 

Dronken

Aktiv medlem
28 okt 2004
50
0
1
Umeå
Jag skulle vilja att alla kunde ta ansvar. Tex har man en häst som man vet är rädd för höga ljud så skall man helt enkelt inte va & rida i en sån miljö.Och jag som är förälder och är ute på skoter spåret med mitt barn och hör en skoter komma ,så tar jag mitt barn och mig stjälv och kliver bort från spåret enkelt & tryggt för alla. Vi har bara ett liv så var rädd om det..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag håller själv på med hästar (trav) och jag förstår verkligen inte vad man ska ut på skoterleden och göra. Det finns väl hur många andra vägar som helst som är bättre anpassade för hästar. Skoterleden är väl gjord för att köra skoter på? Men man måste ju köra behärskat. Kanske en älg eller något dyker upp.