Härligt.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
nu börja Yamaha forumet komma igång efter sommaren.
alla börjar rusta upp sina maskiner!

berätta gärna vad alla gör på sina Yamaha´s inför vintern :p

jag kan säga att jag söker ett komplett backväxelkitt till en MM700 -01 iaf.. det är mina planer och även quickrods om jag finner några..
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har inte gjort så mycket inför vintern, men i vintras bytte jag till 38mm matta :) Slängde även på ett par handtagskydd och en 3" styrhöjare (modell hemmagjord) som jag lyckades knäcka:loco:

Det enda som ska göras i vinter (OM inte något kul hittas till bra pris,) är att byta till en ny 3" höjare och riva kedjehuset, då backen skorrar efter mattbytet :(

Annars ska jag köra så mycket som möjligt, då skotern stog ca 1 månad mitt under säsongen pga. pajjade en bult i boggien i samband med mattbytet, som jag var tvungen att vänta på :bootyshake:
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
men vad hade du paja för bult i boggin då som stranda dig en hel månad?
är backväxel känslig på HK-mattor?
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
men vad hade du paja för bult i boggin då som stranda dig en hel månad?
är backväxel känslig på HK-mattor?
Jag lyckades på något vis knäcka till bulten till den genomgående axeln till det främre boggie fästet. Det gick inte att få ur bulten ur axeln, så jag fick leta en ny axel + bult. Hade den gått att få ut hade jag varit igång ganska snabbt.

Backen funkade bra de 2 sista månaderna på säsongen efter mattbytet, men när jag skulle lägga i backen för att backa in den på sommarförvaring skorrade det när jag skulle lägga i backen. Så jag vågade inte lägga i backen igen innan jag lokaliserat vad som "felet" är. Men min gissning är att länkaget till växelspaken glappar lite så att dreven inte hamnade helt rätt.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ska lämna in pärlan på service snart! :) Och ska montera vagnsbultar i mattan så att den inte äter slides. Lite vax och pill blir det nog också. ;)

Lite allmänt underhåll, är ju en Yamaha! :cool:
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
CA 850 :p blir ju så svårt att sälja den nästa år då den kommer ha gått över 1000. men ska troligen byte in den mot en ny phazer mtx:p
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
CA 850 :p blir ju så svårt att sälja den nästa år då den kommer ha gått över 1000. men ska troligen byte in den mot en ny phazer mtx:p
MTX är en mycket roligare skoter :D Hoppas du byter, jag skulle också göra det om det inte var för min farsa som står för en del slantar och vill ha en touring..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu till helgen blir det besök norrut i en skoteraffär för att inhandla lite grejer till skoter. Kommer sen att plocka isär den i princip helt för att gå igenom allt. Sen blir det en del modifieringar också
- platskidor
- höjning av sadel
- konvertering till hyd. broms mm

Sen förståss puts på hela ekipaget :)
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Blir att montera backväxel och startmotorn, lämna in dämparna på renovering och fräscha upp maskinen :)
Just nu finns det inte mycket i chassit hehe :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En vild garanti service och rejäl tvätt och puts av min fula Multi P. Längtar efter vintern lite faktiskt.
Ska bli roligt att köra Yamman en hel vinter :nod: Hoppas förbrukningen kommer ner lite. (snudd på 2l i snitt på dom första hundra milen)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Sitter i väntans tider på att mitt paket från McXpress ska komma så man kan börja skruva dit alla grejer!!

Får väl se om original drivhjulen samt mattan håller 1 vinter :D
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
haha jo berror ju på vars man bor:p får ju se om de blir å sälja elr byta in :p man vill ju få så mkt stålar som möjligt:p
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag tänkte mig att göra så lite som möjligt. Jag gjorde en hel massa till förra säsongen.

Men en genomgång av variatorerna blir det. Har köpt servicekiten till båda.

Ja och sen funderar jag på xenon.

Och tempgivare.

Se där nåt blir det i alla fall. :)
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
516
1
18
Umeå
Jag tänkte mig att göra så lite som möjligt. Jag gjorde en hel massa till förra säsongen.

Men en genomgång av variatorerna blir det. Har köpt servicekiten till båda.

Ja och sen funderar jag på xenon.

Och tempgivare.

Se där nåt blir det i alla fall. :)
tempgivare har jag redan skrivit om i detta forum..
du kan ju vara snäll o visa hur du komma montera xenon :p
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Bytte in Nytron till förmån för en med geting på huven!
Blir en lång väntan på Friirajden :)