Hänga av vajern på oljepump?

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Funderar på att skippa att använda oljepumpen men har några frågor.

1. Varför låter man inte bara pumpen sitta kvar men hakar av vajern?

2. Nippeln ovanför pumpen, är det via den som man smörjer lagrena med? Isf kan man inte bara koppla en oljebehållare till den nippeln samt haka av vajern till pumpen?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
styrs oljepumpen av vakum eller av vevaxeln? styrs den av vakum så kan du bara koppla lös den. Styrs den av vevaxeln så har du en axel bakom oljepumpen som går in till vevaxeln som smörjs av oljan.

Får den ingen olja så kan det skära ihop.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du kan hänga bort vajern. Men då kan du byta bort din stora oljetank till en pytteliten som sitter på 440 och rs. Den kopplar du till nippeln övanför pumpen. De är bara för att se till att du har olja där inne som smörjer lagrena till oljepump/vattenpump.

Edit: Så fungerar de på rotax, antar du kör de eftersom de står i din profil
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Just nu har ja ingen koll på om pumpen styrs via vakuum eller ej.

Japp stämmer är en lynx enduro 600 01a jag funderar över , men isåfall borde jag bara kunna ansluta slangen som går till pumpen på den övre nippeln nu och sedan hänga av vajern bara ?

Om det är så lätt varför ta bort och plugga ???
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
De flesta pumpar jag har tittat på styrs dels av varvet genom drivningen från veven samt av gaspådraget via gaswiren. Dessutom så är de ofta gjorda så att om wiren går av eller om man hakar av den så blir det max på oljeflödet.

så kolla lite på det innan du gör nått förhastat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om man nu ska köra utan oljepump så är det säkrast ta bort den för det är en felkälla mindre som kan förstöra dreven . Det duger förmodligen med en tätbricka och fylla hela tomrummet med olja samt ansluta en slang med liten burk på men det blir svårt fylla på pga vacum däri.

Jag brukar sätta fast en slangnippel i tätbrickan och ha den övre nippeln som går ut ur blocket som avluftning. Sedan pumpar man in olja med vanlig oljesmörjkanna via nedre ingång och har övre öppen så luft kommer ut. De ryms flera dl däri så man behöver inte fylla på så ofta förutsatt att packbockar är hela. när det rinner ut via avluftningen är det fullt och man pluggar då bägge slangarna. vanlig 10-40w motorolja är bättre än blaskig tvåtaktsolja,,motoroljan smörjer bättre och ligger kvar längre.
 

JohanWallin

Välkänd medlem
22 nov 2010
330
0
16
Bäschö !
Varför kan man inte bara hänga av vajern och byta plats på slangarna ? Dvs att slangen som matar pumpen matar nippeln ovanför istället?

/johan
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Varför ska du ta bort pumpen?
Jag stämmer också in med samma fråga.
Är det för att du inte litar på konstruktionen så kan jag meddela att det är idiotsäkert. Se bara till att reglerwiren är hel och rätt justerad. En wire håller många år och om den är rätt justerad från början så behövs inga efterjusteringar.

Som jag ser det är det större risk för motorskador utan oljepump. - Om man inte monterar den lilla "440 behållaren" är det trångt och bökigt att på annat sätt kolla och fylla på reservoiren fr vattenpumpsdrivningen. Missar man det så skär vattenpumpen ihop. Sedan det där med att man kan missa att blanda olja i soppan eller räkna för lågt på oljan.... Det har hänt förr och kommer att hända igen.

Så varför spotta konstruktören i ansiktet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Varför kan man inte bara hänga av vajern och byta plats på slangarna ? Dvs att slangen som matar pumpen matar nippeln ovanför istället?

/johan
Pumpa runtrunt är ingen bra ide för oljan kan ta slut närsomhelst för det läker genom vevaxeltätningar och sugs in i motorn efter en viss tid och då skär pumpen och drevet.

Men som sagt ta bort oljepumpen är väldigt korkat om det inte finns en bra ovanlig anledening.