Gummipackning bränsleledning Cobra Enduro (1995)

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej! Har lite problem med fruns Cobra Enduro 583 (1995)
Den läcker bränsle från slangen som går till bränslepumpen. Själva fästet till slangen är löst och vad jag förstår är det en packbox mellan slang och tank. Det jag undrar är om det går att byta denna på plats:hmmmm2: Det verkar vara ganska trångt och risken är stor att hälften sitter kvar på insidan.
Någon som bytt denna som kan ge lite råd. Finns det även ett filter på den?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
LYNX Enduro 583 ( 1995 )
Den läcker bränsle från slangen som går till bränslepumpen.
Själva fästet till slangen är löst och vad jag förstår är det en packbox mellan slang och tank.
Det jag undrar är om det går att byta denna på plats ?
Finns det även ett filter på själva tankslangen ?
Är det själva tätningen vid tanken som läcker/fuktar ?
Eller är det själva bränsleslangen som läcker där den sitter fast på bränslepumpen ?

Ja det finns ett filter med backventil på den slangen som är inne i tanken.

Det du kallar för packbox är en gummigenomföring som finns som reservdel hos närmsta LYNX handlare. Och jaa, den skall gå att byta på plats men du måste givetvis få bort den gamla genom att först dra ut plast röret ( anslutningsröret ) som går igenom den, när du fått ut den så tar du bort själva den inre tankslangen, tar bort den gamla tätningen stoppar på den nya tätningen på slangen åter monterar gummitätningen i tanken med den inre slangen hängande ut genom den. koppla sedan fast slangen i anslutningsröret, tryck sedan igenom anslutningsröret genom gummitätningen tills det tar stopp mot kragen på anslutningsröret.
Smörj gärna in anslutnings röret på utsidan innan du pressar in det i gummitätningen.


.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Är det själva tätningen vid tanken som läcker/fuktar ?
Eller är det själva bränsleslangen som läcker där den sitter fast på bränslepumpen ?

Ja det finns ett filter med backventil på den slangen som är inne i tanken.

Det du kallar för packbox är en gummigenomföring som finns som reservdel hos närmsta LYNX handlare. Och jaa, den skall gå att byta på plats men du måste givetvis få bort den gamla genom att först dra ut plast röret ( anslutningsröret ) som går igenom den, när du fått ut den så tar du bort själva den inre tankslangen, tar bort den gamla tätningen stoppar på den nya tätningen på slangen åter monterar gummitätningen i tanken med den inre slangen hängande ut genom den. koppla sedan fast slangen i anslutningsröret, tryck sedan igenom anslutningsröret genom gummitätningen tills det tar stopp mot kragen på anslutningsröret.
Smörj gärna in anslutnings röret på utsidan innan du pressar in det i gummitätningen.


.
Tack! Ja precis gummigenomföring är det rätta namnet. Jag ska ringa till närmaste LYNX återförsäljaren och beställa:)