Guide: Hur man modifierar original 4-takt Ljuddämpare för bättre sound

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Varför slänga 6000kr på ett sportavgas när man kan förstöra original systemet gratis?

Tog en rondell och kapade upp ljuddämparen. Hade sån sliten rondellskiva så jag tog istället en hammare och en mejsel och slog av rören som sitter mellan väggarna. Kan säga att det är riktigt tunna rör som sitter där. För dom som är rädd att den ska leva om för mycket kan behålla rören och borra hål i dom istället.

Hur blev då ljudet?
Har inte provkört något men stod inne i mitt garage och varvade lite. Låter lite mer sportigt nu om man säger så.

Tack till min lillebror Pontus som agerade som assistent och tog foton under tiden.

------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer 2 videos där man kan höra ljudet.

Det är 50cm puder. 32mm RipSaw matta utan no-slip och oerfaren skoterförare = jag på filmerna.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=NnrUZoAHLtY[/ame]

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=8CqN2mjxrhM[/ame]
 

Attachments

Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har funderat på att göra så på min phazer med, någon som vet hur de ser ut i phazer burken?
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Varit ute och kört några mil idag. Brutalt råare ljud. Inte störande på något sett efter att man nött några mil på leden. Lever inte om för mycket heller.
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
För att ljudvågorna ska krocka mot varandra så att dom slår ut varandra.
Japp. Om ni sett en Vector in action så kan man ju säga att motorn hörs knappt med ljuddämparen original. En RX1 låter betydligt högre. Jag är då ivarjefall kanon nöjd med resultatet.

Ska försöka få tag i nån som kan filma när man far ut och kör. Tyvärr så kör jag mest ensam. :weird:
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Sådär. Nu har jag lagt upp filmer på hur skotern låter. Finnes längst upp i tråden.
 
Last edited:

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Nja, vettefasiken om jag skulle göra något sådant. Skulle nog börja tugga fradga efter man kört en 8-10 timmars tur och lyssnat på detta.
Kan tänka mig de. Men en RX1:a har högre ljudnivå original så det är rekommenderat att borra typ 3 hål med en 10mm borr istället. För att inte få ljudnivån för hög.