Gtx 500ss tempgivare?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Farsan har en sån skoter när han va och åkte för några dagar sen minus 20 mycket snö, så börjar templampan blinka fast den gick i snö och var inte varm.

Starta om den sen lyste den inte längre..

Nån som vet va de kan va?

Renoverat motor inför förra säsongen och gick igenom allt.. så där e inget fel iaf.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ingen som vet något om detta?
Har kollat alla kontakter nu! Och sprayat kontakt spray. Alla såg fin ut iaf..

Tempgivaren har 4 kablar i sig , kan man mäta upp någon?
Nu blinkar lampan hela tiden, intensivt..
Även haft skoter på tomgång och rört kontakter..
Nytt batteri och nytt relä.
Fullt i glykolbehållaren.

Kom med tips!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du har el schema längst bak i ski-doo handboken du fick av mej =)
Minns inte ricktigt hur det ser ut men vad jag kan se ska givaren gå till ett kontaktstycke och vidare därifrån till styrboxen. det ska vara en lila och en svart kablen som är dom färgerna både innan och effter kontaktstycket. dom är till motorstyrningen.
Dom andra två från givaren är svart/lila och fortsätter vara svart/lila effter kontaktstycket och en som är svart som blir svart/blå effter kontaktstycket dom 2 är till varningslampan i instrumentet.

Vågar inte säga om dom ska ha samma resistans värden men mät båda både vid kall motor och sedan vid varm motor så ser vi nog om någon avviker eller om det helt enkelt är avbrott i den för då tror motorn att den är överhettad.

Resistansen ska öka när motortempen ökar. ställ multimetern på KG ohm mätning
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
lugnt =) hoppas du förstår. var kanske inte världens tydligaste förklaring.
Ser ut att vara som vi är vana vid på jobbet att det är en givarenhet med 2 givare i därav 4 kablar. så en ger signal till varningslampan och en till motorstyrdonet.

I en schemat är den ritad som 2 givare men är en i verkligheten. så i Schemat ser du en givare med 2 kablar till motorn men kollar du på hastighetsmäraren lite längre till höger ser du en givare till men i värkligheten är det samma givare
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Det fanns en givare hemma ska prova den helt enkelt! Tack ändå!
Har inte fått den där boken av dig tror jag men men du har ju!:D
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
härligt att det någong gång i skoterns historia var ett enkelt fel som inte kostar en månadslön =)

Ta med givaren på jobbet så får jag kolla på den så jag ser om jag kollade rätt i schemat. Bara så man vet till nästa gång.