Grizzly Himalya Edition/Grizzly XP

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tjena tjena då är det jag igen då!

Undrar vad det är för skillnad på motorn i Grizzly maskinerna effekt mässigt samt lite övrigt.
Om vi börjar med ´85 -´88 Deluxe, vad jag vet ska det inte vara skillnad, samma 38 hästars motor.
´89 Deluxe, inget förändrat, ´89 -´91 XP ska det väll vara samma motor också.
Men vad är det för speciellt med Himalya edition? Vad är det som gjort den starkare än original version?

Tack på förhand!
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Grizzlyn fanns med Fuji 440 samt rotax 503.Men farsgubben min har en -79(tror jag det var?) med en spirit 500.Men vad effekterna låg på vet jag ej?Men 440 var väl på kring 55hk får jag för mig?Ska kolla upp det med farsan.Grizzly är ju bland det brutalaste man kan åka på.Kul att nån är intresserad av dom också.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Så vitt jag vet så var Himalaya edition på över 50 hk efter som dom skulle exporteras och gå på hög höjd just i Himalaya och därmed tappar mycket effekt pga den höga höjden.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Grizzly hette 825 när den kom ut ´79, hade en Arctic Spirit på ca 35 hkr.
´84 byttes boggin ut till glid med ledad förlängning och Spirit ersattes av Fuji 440 EC-442 PM motor på 36 hkr, inte 55 hkr, hade suttit grymt dock :D
Vart samarebete med Polaris i USA och Grizzly fick Polaris variatorn, P-85 på motorn samt att Grizzly köptes in av Polaris, tidigare utav Arctic, in i USA.
´85 fick den Rotax 503 här i Europa och kvar stannade 440 i USA samt Canada.
´89 fick Grizzly en ny växellåda som köptes in från Rotax Werke, spegelvänd version från Alpine 2, samt ett annat utseende på locket.
Déluxe slutade tillverkas till ´90s säsong.
-Det vet jag redan dock

´90 ville militären ha en egen version av Grizzly och den färgades vit och var utrustad med en starkare motor, och jag undrar om det kanske är den som fick heta Himalya sista året, men så verkar det inte vara, Originala versionen fanns ju kvar både ´90 och ´91.

Okej då, snappade upp det där 50 hkr, men fanns effekten kvar hos oss när den stannade kvar hemma? Säkert har den väll också starkare elsystem också?
Vet nu att den har dubbade mattor också.
Men är det annan utväxling i lådan, tyngre vikter i variator eller nått?

Och visst håller jag med om att Grizzly är GRYMMM att köra! :D Därför jag är så fäst vid min björn, kan köra nästan över allt med den utan att fastna, kan gå lite tungt ibland, men då växlar jag ner till lågväxeln istället och då kommer den upp igen och så växlar jag tillbaka till hög. Skulle vela ha en starkare motor, den som sitter i Lynx Femnian och som har ungefär 52 hkr eller nått va? Skulle sitta fint med mer kraft under huven :) Annars kan man väll använda sig av dubbla förgasare också, men då vill den väll ha mer bränsle väll? :wondering:
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Vet att dom vita gick till export stod en jäkla massa här i ÖSD kommer inte ihåg vart dom skulle möjligt att de va Himalya även meken på aktiv fick åka iväg för att ha kurs för dom nya ägarna. Mer effekt å dubbade mattor hade dom iaf.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Härligt med en tråd om dessa godingar.
Jag har bestämt för mig att den vita versionen som vi hade i försvaret, med drygt 50hp, var den som gick på export till bland annat Himalaya.
Dock så bestyckades den ned kraftfullt på grund av höjdskillnaden, vilket gjorde att effekten sjönk till stax under 40hp (38 om jag inte missminner mig).
M.V.H
/Tobias
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Om den hade 50 hästar hemma och 38 hkr där borta, blir det ingen skillnad där borta jämfört med den originala versionen här hemma som också har 38.
Då tycker jag att den gör bättre ifrån sig på hemmamark.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Nej, det är sant.
Tyvärr finns det ju inga genvägar när lufttrycket minskar, då måste man även minska mängden bränsle, annars går den fett.
Överladdning med turbo kanske vore ett bra projekt ??
M.V.H
/Tobias
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nej, det är sant.
Tyvärr finns det ju inga genvägar när lufttrycket minskar, då måste man även minska mängden bränsle, annars går den fett.
Överladdning med turbo kanske vore ett bra projekt ??
M.V.H
/Tobias
Hade vart häftigt, med förgasarturbo tror jag inte speciellt mycket på, och i tvåtakt, ett ganska svårt projekt kan jag gissa, och dessutom är det ganska trångt under huven på en Grizzly mellan växellådan och motorn.

Farsan och jag har fantiserat om en 464a under huven, vätskekylt dårå, men det kan bli svårt att sätta kylare under huven, måste kanske använda oss av kylare i bandtunnlarna då, så fläktkylt får stå kvar under huven, dock en starkare motor hade vart fint att ha.