Grizzly hette 825 när den kom ut ´79, hade en Arctic Spirit på ca 35 hkr.
´84 byttes boggin ut till glid med ledad förlängning och Spirit ersattes av Fuji 440 EC-442 PM motor på 36 hkr, inte 55 hkr, hade suttit grymt dock
Vart samarebete med Polaris i USA och Grizzly fick Polaris variatorn, P-85 på motorn samt att Grizzly köptes in av Polaris, tidigare utav Arctic, in i USA.
´85 fick den Rotax 503 här i Europa och kvar stannade 440 i USA samt Canada.
´89 fick Grizzly en ny växellåda som köptes in från Rotax Werke, spegelvänd version från Alpine 2, samt ett annat utseende på locket.
Déluxe slutade tillverkas till ´90s säsong.
-Det vet jag redan dock
´90 ville militären ha en egen version av Grizzly och den färgades vit och var utrustad med en starkare motor, och jag undrar om det kanske är den som fick heta Himalya sista året, men så verkar det inte vara, Originala versionen fanns ju kvar både ´90 och ´91.
Okej då, snappade upp det där 50 hkr, men fanns effekten kvar hos oss när den stannade kvar hemma? Säkert har den väll också starkare elsystem också?
Vet nu att den har dubbade mattor också.
Men är det annan utväxling i lådan, tyngre vikter i variator eller nått?
Och visst håller jag med om att Grizzly är GRYMMM att köra!

Därför jag är så fäst vid min björn, kan köra nästan över allt med den utan att fastna, kan gå lite tungt ibland, men då växlar jag ner till lågväxeln istället och då kommer den upp igen och så växlar jag tillbaka till hög. Skulle vela ha en starkare motor, den som sitter i Lynx Femnian och som har ungefär 52 hkr eller nått va? Skulle sitta fint med mer kraft under huven

Annars kan man väll använda sig av dubbla förgasare också, men då vill den väll ha mer bränsle väll? :wondering: