Grisen i säcken eller......

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jahapp!

Då har man tecknat sig för en RS Rage för leverans i november. Såg en idag hos handlarn, silverfärg, kunde inte motstå, gooooo skoter!!!! Gick tillåmed att lyfta i fram utan ryggskott (till skillnad från RX Warrior). Tydligen är det extrem brist på Rage:n hos de flesta handlare, dom tror de fåtal som kommer in kommer resa iväg som smör i solen.

Vad tror ni om barnsjukdomar på RS-serien??? Finns det nån risk......yamma brukar väl annars aldrig släppa ut otestade lösningar???

Kommentaren från handlarn när jag frågade om inbyte av min Arctic Mountain Cat (600:a -02 med 345-matta) med Öhlinare å lite annat godis............"jaaa, det är ju en vettig skoter, synd bara att det är en Arctic" !!!! ;-)))

Ha´de / Matti
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Lite separationsångest ändå kanske.......

.......för den är nog inte lika go som lilla MountainCat:en att bryta runt i lössnön på myrarna....där var den helt otroligt smidig (inga krängare!).......å andra sidan var den lite väl wobblig på lederna när man försökte hänga på polarna med kortbandare. MountainCat:en var faktiskt oxå lite läskig uppför fjällbranterna namnet till trots.......den hissade skidorna duktigt på arcticvis och att åka enbart på mattan när det börjar luta rejält uppöver är ju lite pirrigt spännande, "som att rida på en såpad stång" om man skall dra till med nåt ;-)

Med Rage:n hoppas jag få en bra ledmaskin som ändå inte kör fast i minsta lilla djupsnö på sidan av leden. Ska bli spännade att se hur Yamaha fått till variatorn på nya RS-snurran, eftersom den sitter direkt på axeln menar jag (till skillnad från RX-1), förhoppningsvis är det "nervösa" beteendet från RX-1 på knixiga leder borta......eller vad tror ni?

/Matti
 
Last edited:

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Rage regerar

Tja och grattis. Jag har själv beställt en blå Rage. Lämnar Skidoo-stallet och går till Yamaha för första gången. Blir grymt intressant att köra 4-taktare. Visst är dom lite tyngre än andra, men det spelar väl ingen stor roll så länge man inte kör fast??? Eftersom skotern knappt drar nån soppa (1,1 l/mil enligt Yamaha-center) behöver man bara köra med halv tank. Där sparar man 20 kilo. Det enda jag funderar med Rage är om 345-boggin är lika bra som Vector. Hör av er med erfarenheter, ni som kört RX-1 eller RS. Ses i snön!!!
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Älska Rage!

Det är bara så. Nya Ragen är så häftigt j-vla vacker så jag blir matt. Nyvaxad och klar. Så fort flingorna faller ska jag ta ut den och testa soundet. Nån som vet hur det funkar att åka två på RX/RS?????
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Går alldeler utmärkt att åka 2 på RX Warrior iaf. Dynan är ca 10cm längre än Viper. Körde en sväng i vintras från Kalix-Överkalix-Juoksengi-Pajala-Tärendö-Korpilombolo-Kalix med frun på bak.

Fjädringen går också att justera väldigt bra så den tål att bomba på med 2 på. :)
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Rage/Warrior

Hej alla yamma-älskare

1) Om man ska åka två på en Rage/Warrior - vilket sätt är enklast/snabbast att justera fjädringen?

2) Jag har hämtat min nya Rage. Enligt instr.boken ska man först av allt köra den på tomgång i 15 min. Sagt och gjort - men efter 10 min började den nästan koka, varningslampan lyste och fotstegen brände. Hur ska man egentligen bära sig åt? Mysko...

3) Är det enkelt att montera ett drag själv på en Rage/Warrior. Vad behövs egentligen?

4) FInns några passande packväskor till Rage/Warriror?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1) FRA på max. Dvs, muttern på främre fästet på den bakre dämparen lossar du lite på och vrider bulten så att dämparen åker längre ut från axeln som sitter i chassit. Var noga med så du inte drar åt fel håll och rensar kuggarna. Ev. kan du få spänna boggiefjädern ett knäpp. Om du sedan skall åka ensam så vrider du dämparen så den hamnar närmast axeln. Du kan även vrida in CK på dämparen ett klick. Allt detta blir inte den optimalaste inställningen, men en bra medelväg om man lätt skall ändra fjädringen mellan 1 och 2 p åskotern.

2) Har du kollat så det inte är luft i kylsystemet. Jag kan ha min Warrior på 30 minuter utan att något går varmt (jo, jag har extrakylare längst bak)

3) Drag, enkelt och enkelt. Lite piller är det. Det som behövs är borrmaskin, lite borrar (8, 10 mm) popnitstång som klarar 5mm nitar. Fördel är om man är 2 då en person kan få bryta lite för att bultarna skall passa medans den andra skruvar. Sedan så får man öva sig med popnitstången en hel del. :)

4) Jodå, kolla på YamahaCenter i Luleå. De hade en bunt med olika väskor.
Jag köpte den sista de hade till RX åt brorsan i Måndags. Denna väska, har sådan själv, otroligt bra.
http://www.yamaha-motor.com/accessories/acscitemdetail/2/14/358/5/1271/5664/All/1/1073/detail.aspx

Rage har andra modeller då avgasrören inte är lika framträdande. Men du bör inte vänta då handlarna bara har ett mkt begränsat lager av dessa.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Luft???

Om det är luft i kylsystemet - hur får man bort det? Nivån på kylarvätskan ligger strax under "cold-strecket" när den är kall.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Fyll på vätskan lite, sen lossar du sadeln och lyfter upp bakändan på sadeln. Inga sladdar eller nåt annat behöver du lossa. Under sadeln längst bak finns en luftnippel (iaf på Warriorn) så det man gör är att hissa upp bakändan på skotern så att röret längst bak (eller kylaren) är lite lägre nivå än expansionkärlets nivå. Öppna locket på expansionskärlet och skruva sedan bort skruven i nippeln. Kommer det vatten direkt så är det inget luft i systemet.

Var NOGA med att inte hissa bakändan för högt så att den har högre nivå än expansionskärlet för då släpper du istället in luft i systemet, vilket inte är tanken med detta ;)