Grenrör & Pipa till INDY-500 1989-->

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Skulle behöva ett nytt grenrör och ev pipa också till en Indy 500 från 93.

Kan någon som är lite mer kunnig tipsa om vika årsmodeller/modeller som har ett grenrör/pipa som passar 500motorn som sitter i en 93:as Indy?

Skulle vara tacksam för hjälp eftersom jag har stora problem att hitta dessa delar till min just pga att jag inte vet vilka fler som passar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Grenrör & Avgasystem

:) Hej !

Vad gäller Grenrör :
så kan du ta ifrån alla
INDY 400/440/500 motorn ( Fuji ) med kolvstyrda motorn inkl. Widetrac.
ca 1987 --> ( dock inte XC-440 eller XCR-440 modellerna )

Vad gäller Avgassystem :
Bara ifrån Indy 500 1989 --> 1993 ( inkl. de modeller med EFI )
 
Last edited:

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Har haft en Polaris 500 EFI 93.. :p fixade lite med insprutningen och stoppade på PSI twin Pipes. den gick jävligt bra. Och lät skönt gjorde den .. det var tider då, min nuvarande låter knappt något. tråkigt. fast man slipper ju hörselskadorna. Men pipor och chip (om du har EFI) är helt klart värt på en sån där gammal järnspis. :D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
mikaelvoss skrev:
Kolvstyrda ?
Finns det något sätt att se på tex en bild om den skulle passa ?
Hmmm.......

Den motortyp du har har ett sk. "Kolvstyrt insug".

Ang, bilder.....
Jag har tyvärr inga bilder men,
Om du tittar på hur din motor ser ut på utsidan ( Memorera utseendet :D ).....
* Avgassystem kan du bara ta ifrån INDY modeller som ser EXACT lika ut inom nämda årsmodeller. ( ca 1987 --> 1993 ) , det är chassi typen som sätter gränserna !
* Grenrör kan du bara ta ifrån modeller med lika motor till utseendet som den du nu har
( ca 1987 --> 2006 )

Hoppas du fattar :eek:
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RMK700Woopie skrev:
Har haft en Polaris 500 EFI 93.. :p fixade lite med insprutningen och stoppade på PSI twin Pipes. den gick jävligt bra. Och lät skönt gjorde den .. det var tider då, min nuvarande låter knappt något. tråkigt. fast man slipper ju hörselskadorna. Men pipor och chip (om du har EFI) är helt klart värt på en sån där gammal järnspis. :D
Nix, den är konverterad till förgasare så då blir det svårt att chipa den...
De är väl ganska skönt å slippa hörselskada... det är ju så många andra ställen man får det ifrån istället... :rolleyes:

------------------
Memorera utseendet... shit nu blev de svårt :p
Nämen nu tror jag att jag fattar bättre. TACKAR!
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
psi twin pipes

lägg nu twin pipes på skotern från PSI jag köpte mina för 800 spänn.
de finns säkert någon bypajsare som annars skulle göra dem till nya sotrensare i skorstenen i stället.

Det blir en avsevärt piggare motor. vilket behövs vid något trött motor som denna. min varvade en bra bit över det som är tillåtet. men den gick betydligt fortare än den gamla uppsättningen.

grannarna kan dock vara lite småsura på morgonen om man drar igång kulsprutan. :) hehe
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RMK700Woopie skrev:
grannarna kan dock vara lite småsura på morgonen om man drar igång kulsprutan. :) hehe
Nu fick du mig att absolut INTE skaffa en sådan. Vill inte höra något som påminner om kulspruta. Vill inte få en dag på skotern förstörd av minnen från lumpen med kulspruta.

Ä så jä...ra less på det! :p