Grenrör nytro

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Hej,
Då var det dags att gå igenom skotern för säsongen.
Min fundering är hur man smidigast får ut grenröret för en koll så det ej har spruckit någonstans.
Skotern är en nytro -11 med mcx 180.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Bort med flexrören sen lossa turbon går säkert att ta hela paketet men jag tar iallafall bort turbon, sen tar du bort dom 2 insex skruvarna under gummipluggarna där tanken ligger sen är de bara skjuta fram grenröret och haka lös.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
För mig sprack röret där rören går ihop till ett rör. Dessutom sprack svetsarna till färstet som bultas fast i tunneln. Grafitpackningarna tar en hel del stryk. Svarvade egna kopparpackningar men numera finns dessa att köpa bl.a. på modshop.
bild[1].jpg
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Går det inte att bara provtrycka avgassidan?
Då hör man ju om det är nåt läckage...

Vet dock inte om det går att få tätt i toppen, eller om det hela tiden är nån ventil som är öppen...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Provade hålla för handen på avgasröret. Läckaget är för litet att motorn stannar/hör avgasljud. Även om det är en del jobb rekommenderar att du demonterar grenröret och kollar om sprickor. Det är hyffsat enkelt att svetsa. Laddtrycket förblir ungefär detsamma även vid läckage. Däremot tror jag det påverkar det uppspolningstiden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Provade hålla för handen på avgasröret. Läckaget är för litet att motorn stannar/hör avgasljud. Även om det är en del jobb rekommenderar att du demonterar grenröret och kollar om sprickor. Det är hyffsat enkelt att svetsa. Laddtrycket förblir ungefär detsamma även vid läckage. Däremot tror jag det påverkar det uppspolningstiden.
Menar ju att ansluta tryckluft till avgasröret, med en regulator såklart...
Om det finns lägen där alla ventiler är stängda så det inte blåser rakt igenom motorn utan bygger upp lite tryck kommer man enkelt höra om det läcker...
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen


såhär ser min phazer turbo ut. Har bytt flexrör 2 gånger och det hade gått av på mitten en gång så jag gjorde om det helt. Har funkat klockrent hittils