Gratis skoterledskarta

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Vill man prova en gratis skoterledskarta kan man gå in på denna länk.

Jag har själv provat och lederna ser ut att klaffa på t.ex. tobaksleden mm.
Jag har en Garmin montana 600.
Se till att byta namn på filen till gmapsup1.img då originalfilen på ditt minneskort i mappen GARMIN heter gmapsupp.img.
Mao, skriv inte över den filen.



http://www.opensledmap.se/index.php?target=garmin
 
Last edited:

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Vill man prova en gratis skoterledskarta kan man gå in på denna länk.

Jag har själv provat och lederna ser ut att klaffa på t.ex. tobaksleden mm.
Jag har en Garmin montana 600.
Se till att byta namn på filen till gmapsup1.img då originalfilen på ditt minneskort i mappen GARMIN heter gmapsupp.img.
Mao, skriv inte över den filen.



http://www.opensledmap.se/index.php?target=garmin
Använd denna länk istället.
http://opensledmap.org/?page_id=29&lang=sv
Här ligger nyaste uppdateringen och där står det vilket datum img filen är uppdaterad.

Har du en montana 600 kan du döpa den till vad du vill. Jag har ett antal kartor som jag lagt in med olika namn utan problem. Bara klicka ur de man inte vill använda just då.

Skoterleder.org är bättre om man ska kika på kartan på datorn. Gillar speciellt att man kan använda satelitbild och skoterlederna över den. Om man däremot vill man lägga in kartan på sin garmin är det opensledmaps som gäller :)
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Någon som har garminfil för Sverige och kan vara snäll och skicka den till mig? Den som ligger upplagd på opensledmap är "trasig", endast filen för Finland fungerar. Dra ett PM om du har möjlighet att skicka/maila den till mig.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag försöker få in kartan i min garmin 650T utan framgång. Ska filen man laddar hem verkligen bara vara 5Kb stor

Sen döpte jag om den till gmapsup1.img men den dyker inte upp bland kartorna på enheten så att jag kan aktivera den som karta.

Edit: Jag provade ladda hem finlandskartan och den är på 2,9Mb så här har vi nog felet. Den svenska kartan är det nåt knas med..

/m
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Precis, se mitt inlägg ovanför ditt. ;)
Den är trasig, enbart Finland fungerar.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Lägg ett mail till Magnus om ni inte redan gjort det så han vet att den är trasig.

Han har inte så många olika garmin-enheter att testa på som ni får gärna maila honom instruktioner för hur ni fick klartan i att fungera i olika modeller så han kan lägga upp instruktioner på sidan.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Lägg ett mail till Magnus om ni inte redan gjort det så han vet att den är trasig.

Han har inte så många olika garmin-enheter att testa på som ni får gärna maila honom instruktioner för hur ni fick klartan i att fungera i olika modeller så han kan lägga upp instruktioner på sidan.
Mailade Magnus i Måndags och fick precis svar att han skulle kika på detta till veckan. :)

I detta fallet är det i första hand fel på filen då 5kB är för litet för att kunna innehålla någon info, går att jämför mot Finland som fungerar och är på 2,8MB.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nån som haft problem men att lägga in den här kartan? har en Garmin zumo men den vill inte ta emot skoterledskartan. friluftkartan däremot går bra att lägga in.
vad gör jag för fel?
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Nån som haft problem men att lägga in den här kartan? har en Garmin zumo men den vill inte ta emot skoterledskartan. friluftkartan däremot går bra att lägga in.
vad gör jag för fel?

Hur har du lagt in filerna i din gps? Ligger friluftskartan på minneskort eller internminne? vad har du döpt filerna till?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Friluftskartan ligger på minneskort. Har aldrig döpt om den något. Sen har jag provat lägga in ledkartan både på minneskortet och interna minnet men gpsen hittar ändå inte åt den.
Men nu lessnade jag på det där och köpte kartman kartan istället. Så väntar på att få den nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

jazzo76

Ny medlem
27 jan 2016
2
0
1
I cannot get any of the opensledmaps working. I can get the map file visible in settings to enable it but nothing shows up in the map. An another Finnish one works fine, from here:
http://laaksola.net/kelkkareitit/

I use internal memory for storing the sled map file, gmapsupp.img. Tried also memory card, did not work either.

Suggestions?

Device: Nuvi500
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
On memorycard, create a map called "garmin" and then put the gmapsupp.img file there. Go to settings in the gps and enable the map.