Gråvita tändstift

samus19191

Rookie sledder
1 jan 2000
8
0
0
Har just köpt en 00 XC SP 600, Har hunnit köra ca 50 mil, blandad körning i både kallt och varmt före. Häromdagen kollade jag tändstiften och fann att de var mer vita än gråa och absolut inte bruna. alla gängse regler säger ju att detta är fel, skärning ligger nära till hands, men mín verkar funka, Skall jag bestycka om eller fortsätta, skotern går ju som ett skott och håller (än i alla fall)
 

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Nalle

Stiften skall ha en grå/vit färg, bruna eller lite gulaktiga är inte helt OK, inte heller om de blir helt vita. Det kan isåfall finnas anledning till att se över bestyckning och/eller byta till ett lägre värmetal på stiften.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Normalt.

Förr i tiden sa man att tändstift skulle vara bruna, detta pga avlagringar från blytillsatserna som fanns i bensin från slutet av 40-talet och togs bort gradvis under 70-90 talet.
Men nu när all bensin är blyfri så finns det ju inget som kan ge bruna beläggningar längre, så dina gråvita tändstift är fullt normala!
 

ArcticZL600

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Uppsala Svedala
Om jag var du....

...så skulle jag antingen bestycka om den med en storlek större huvudmunstycken, höja nålarna, eller om det är TM-gasare på den, ställa upp bränsleskuvarna en kvarts eller ett halvt varv och prova. En 2-taktare går bara bättre och bättre ju mindre soppa den får, till en viss gräns, sen nyper den. Du hinner heller aldrig se att den går varm på lampan, kolven kan smälta om den går för snålt. Problemet är oftast inte på fullgas då den ändå strömmar på ganska bra, utan det är på halv till trekvarts gas som den får för lite dvs då nålarna är en bit ner i munstyckena (kan mao räcka med att höja nålarna ett snäpp). 60% av soppan som sprutas in i cylindrarna går till att kyla, resten till förbränning så det är en fin avvägning som måste till för att kalibrera rätt med endast motorgång och tändstift som referenser. Jag sover bättre om stiften är ljusbruna än om dom är vita. Så mitt råd till dig: Bottengas eller omkalibrering av förgasare!!

MVh /Daniel
 

D_Johansson

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
tändstift

va har du för tändstift då?
du kan ju kolla om det sitter BR9EYA,
för det ska nog sitta såna