Grå växellådsolja

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Hej

Har en Polaris Widtrak 500 LX, 2014, som nu rullat 160 mil.

Olja i växellådan byttes första gången vid 50 mil. Polaris originalolja. Vad jag minns såg den använda oljan fin ut. Gjorde även ren magneten i avtappningspluggen.

- Nu tappade jag ur oljan än en gång, för byte enligt serviceplan, i en inte helt ren plastskål. Kanhända det varit t ex bromsvätska eller motorolja i skålen tidigare.
Rester fanns kvar.

Oljan var grå, ungefär som vissa grundfärger för plåt.

Vatten i båtdrev, p g a läckande propelleraxeltätning ger grå olja. Kan det vara nåt liknande här?

Vad jag vet har jag inte kört i så pass djupt vatten eller issörja att det kan ha nått upp till utgående axel på växellådan. Då skulle jag haft vatten ovanför fotstegen.

Visst kan tätningen på axeln ha gått sönder. Nu finns det heller ingen ventilation på lådan, vad jag kan se. Så möjligen kan en avsvalnande låda suga i sig smältvatten på drivaxeln och in via tätning.
Kanske är tätningen felvänd från fabrik? Men den bör ju täta åt båda håll, annars letar sig olja ut.

Tänkte köra och tappa ur oljan med jämna mellanrum, för att se om den blir grå. Ser jag inget avvikande så häller jag i tillbaks.

Skotern har stått utomhus sedan i våras, med en inte helt tät presenning. Verkar ändå inte troligt att det skulle kunnat regna in vatten. Lådan är tät.

Nån som varit med om nåt liknande?
 
Reactions: trixa

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det behövs nog inte många kondensdroppar för att gråfärga oljan och växellådan bör vara ventilerad, (alla andra jag någonsin sett är då det).
Jag tycker det är mera regel än undantag att oljan är lite missfärgad, även på rätt nya maskiner. Detta är en av anledningarna att jag i regel håller 50-100 mils bytesintervall istället för det som anges i serviceböckerna.
Jag använder däremot inte dyra originaloljor, jag använder i regel vanlig motorolja men har jag något lite tjockare hemma så tar jag det. Min filosofi är att en dyr olja blir skitig lika fort som en billig och det är skiten som sliter, så det är bättre att tappa ut skiten och tippa i ny billig olja lite oftare än att köra omkring med skitig dyr olja.
 
Reactions: Hybro

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Hittade ventillationen.

Nästa steg blir att koka den begagnade oljan. Är det vatten i, så bör den bli som ny olja, fast lite förorenad med partiklar.

Ska även ansluta en passande slang, i stället för stickan. Blåsa och suga med munnen, för att ev hitta någon läckande tätning.
 

Attachments

Last edited: