Gräsklippar motor!

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Tjenare, kanske inte så många som har nån erfarenhet av gräsklippar men ska göra ett litet "project" eller vad man nu vill kalla det:hmmmm: ska hur som haver köpa en k50 ram och lyfta dit en gräsklippar motor, men då hade jag tänkt att ta bort klipparn, (den som klipper gräset) och försöka stoppa ett drev där så att den drivs fram från den där "proppelen" tror ni att det går? orkar den de?

EDIT : Vill bara köra fort inte sakta, så skiter i accelarationen!
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
ditt första problem blir ju riktningen på utgående axel på gräsklipparmotorn, motorn går ju inte att lägga.
ditt andra problem blir att du måste putta upp den i fart med något annat eftersom att du saknar växellåda och koppling
ditt 3:e och största problem blir humöret på din farsa när gräset ska klippas.
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
ditt första problem blir ju riktningen på utgående axel på gräsklipparmotorn, motorn går ju inte att lägga.
ditt andra problem blir att du måste putta upp den i fart med något annat eftersom att du saknar växellåda och koppling
ditt 3:e och största problem blir humöret på din farsa när gräset ska klippas.
Problem 1 : Det är redan löst! man stoppar bara dit en vinkelväxel:D
Problem 2 : Finns nog inte så mycket man kan göra bara att springa brevid sen hoppa på (?) nån annan som har nån idé?
Problem 3 : Klippte gräset igår :beer:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Utan någon form av växel låda / friläges funktion kommer du aldrig kunna stanna / extremt lång bromssträcka.
För rotorbladet sitter ju direkt på vevaxeln.
De problemet ser jag som störst.

Ev lösa det med variator drift.

Näst största problemet, få plats med allt och kunna få det linjerat till bakre hjulet.

Upp med lite bilder. Sen kanske lite mer info om vad för motor det är :)

Skulle jag vara du skulle jag sattsa på en 4T kina motor, bättre effekt, inbygdväxellåda osv.. Kostar runt 4k kr

//Rasmus
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Utan någon form av växel låda / friläges funktion kommer du aldrig kunna stanna / extremt lång bromssträcka.
För rotorbladet sitter ju direkt på vevaxeln.
De problemet ser jag som störst.

Ev lösa det med variator drift.

Näst största problemet, få plats med allt och kunna få det linjerat till bakre hjulet.

Upp med lite bilder. Sen kanske lite mer info om vad för motor det är :)

Skulle jag vara du skulle jag sattsa på en 4T kina motor, bättre effekt, inbygdväxellåda osv.. Kostar runt 4k kr

//Rasmus
Jo stämmer bra det du säger, efter lite funderande och tänkande i garaget idag så fick jag en annan idé som var betydligt mkt enklare! farsan hade nån gammal röjsåg som jag fick ta, och då tänkte jag att det är enklare att stoppa en röjsåg på pakethållaren på en cykel, och det är ju slungkoppling på den, så om du kapar/tar bort själva axeln så stoppar man ett drev på axeln, hoppas ni förstår jag suger på förklara lägger in en bild och visar! Vid det röda sträcket ska jag ta bort axeln och förmodlingen är det nått sorts rör som snurrar då man drar på, så då tar jag bort den och svetsar på ett drev sen på med motorn på pakethållarn och sen dra en kedja mellan hjulet och drevet på motorn? tror ni det funkar?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en röjsåg har ingen effekt. Bara en massa varvtal,
maxeffekt runt 9000rpm och med en motorstorlek på runt 30cc,
visst finns det dom på upp till 50cc och nästan 3hk men det är inte så imponerande med tanke på att det hade ju mopeden från början
en variator är nog enklast, du kan ju inte springa hur fort som helst med en moped.

vad är det för storlek på motorerna?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
X2... Skippa röjsågen..

Sen att ha en motor på pakethållaren, :hmmmm: jaa.. Vi skippar den diskutionen också.
Tänk också på, en gamal moppe motor kostar c:a 1500kr att trimma upp till c:a 7.5HP..

De är kul med projekt, men detta tycker jag är lite vääl advanced. Sätt den i ett go-kart chassie istället :)
Lr lös det med variator drift från någon vespa
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
X2... Skippa röjsågen..

Sen att ha en motor på pakethållaren, :hmmmm: jaa.. Vi skippar den diskutionen också.
Tänk också på, en gamal moppe motor kostar c:a 1500kr att trimma upp till c:a 7.5HP..

De är kul med projekt, men detta tycker jag är lite vääl advanced. Sätt den i ett go-kart chassie istället :)
Lr lös det med variator drift från någon vespa
okej :hmmmm: hm, det är en gokart motor på en röjsåg, precis samma förgasare och allt, har tävla i gokart förr :hahaha:Vill inte kosta på det allt för mkt måste ha råd att repa skotern :afraid:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej :hmmmm: hm, det är en gokart motor på en röjsåg, precis samma förgasare och allt, har tävla i gokart förr :hahaha:

Om du har tävlat "gokart" förr så vet du nog att det heter karting.
Minsta motorn (just nu ivf) som är nationellt klassad för tävling är Raket 60 som sitter i Cadetti, och den är varken 30 eller 50cc.
Vart har du fått det ifrån?
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
du det där med röjsågen funkar kanon har gjort det med både en motorsåg och med röjsåg för något år sedan å de funkar fint men dom blir svag emat de är slirkoppling den kommer väll gå 20 högst på rakan å uppför stannar dem. men de går de är inte omöjligt att göra jag hade mina motorer på packethållaren när jag byggde mina jag hade en plata där motorn stog på så att säga som var fastsvetsad på pakethållaren funkar kanon.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallå! Jag tänkte att man kanske kan sätta röjsågs motorn på packethållarn men sen svetsa fast en extra axel en bit framför själva hjulaxeln som man drar kedja till från motorn å sen till hjulaxeln å på dä viset använda växlarna på cykeln! fråga om du inte fattar hur jag menar! :eek:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
du det där med röjsågen funkar kanon
den kommer väll gå 20 högst på rakan å uppför stannar dem..
......20 blås och funkar kanon:hmmmm:

grundiden i den här tråden är att köra fort,
att försöka åstadkomma det med att ersätta en mopedmotor med en mindre motor är enligt fysikens alla lagar omöjligt.
att sätta motor på en cykel istället och använda växlarna på cykeln hjälper inte,
jämför dreven på en cykel vs en moped så ser ni hur stor skillnad det är på utväxlingen,
en mountainbike på lägsta växeln är fortfarande dubbelt så högt utväxlad som en moped.

fast en variatordriven vespageneration har så klart inte laborerat så mycket med utväxling.
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Tittade lite närmare på de där, tyckte att det som var tjorvigt var att få fast motorn på nå sätt, eftersom jag inte kan svetsa dit den då det är plast under motorn av nått slag:hmmmm2:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tror inte ett lagren i en röjsågsmotor kommer att gilla dom sneda belastningarna som kommer uppstå om du ska försöka driva exempelvis en cykel
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
För några år sedan satte vi en startmotor från en bil samt ett bilbatteri på pakethållaren på en cykel. Fungerade riktigt överjordiskt ***** bra. Man kom upp i hastigheter strax ovan normala cykelhastigheter.
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
O du ska få dit en motor, medans du grunnar på om att stoppa dit startmotor o bilbatteri är svårt.
Tror du har tagit lite väl mkt vatten över huvudet. :rolleyes:
haha xD men ett bilbatteri är betydligt mkt större än motorn jag ska stoppa dit ju :p sen ska du ju ha fast start motorn också :rolleyes: