GPS......

celneck

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
S-vall & Plejaderna
Funderar på att skaffa mig en handhållen GPS men vet inte vilken jag ska köpa.
Vet Ni vilken som är prisvärd(1500-2500:)?
Garmin eTrex?
Magellan?
Silva?

Jag känner att GPS:en inte behöver visa någon kartbild men däremot ska jag kunna lägga in waypoints och spara rutter.

Vilken ska jag köpa?
Är det något jag bör tänka på t.ex. batterikapacitet, tillbehör m.m.

Jag vet att ni grabbar/tjejer vet allt om sånt här....

Tacksam för vettiga svar.
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
Köpte en Garmin Etrex venture i höstas och är helnöjd med den, funkar bra och är mkt lättanvänd..Batterierna räcker ungefär 15 timmar och den funkar då bra i -grader. Har använt den i -20 utan problem, när displayen blir seg av kylan så är det bara att ha den innanför jackan ett par min. så funkar den bra igen..
 

rikard

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jag köpte en Magellan SporTrak Map ifjol och är helnöjd.

Köpte den från England. Den kom på tre dagar och kostade 2000 mindre än här hemma, kolla länken.

http://www.gpsw.co.uk/
 
B

Björn

Jag har använt GPS i mer än 10 år i samband med skoteråkning och då med en Garmin 12 samt senare även en Garmin etrex vista.

- Utan kartsystem finns det "gröna kartan" att tillgå för PC. Därmed kan du lägga waypoints och rutter samt köra över dessa till din GPS.
- Med kartsystem kan du, beroende på minnesutrymme, exempelvis lägga in friluftskartan för ditt område. Därmed en ganska komlett terängbild för skoteråkning.

Såsom berörts är GPS billigare utomlands, en begagnad duger gott, Beroende på behov och intresse, välj något som känns lätt använt för att ta dig dit du vill vid sämre väder. Mvh//Björn
 

nicklas

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Jag vill nog rekomendera att köpa en GPS
med möjlighet att lägga in kartan för det
är kanonbra.Det är nog dumsnålt att inte
köpa en med den finessen.
 
G

GPS

Hej !
Köpte en Magellan Color Gps från Usa för 2700:-. Det kostade totalt 3900 hemkört till dörren med WORLD WIDE BASEMAP, FODRAL, och frakt !!!!!!!!
Kostar nog drygt 11 000:- i Sverige med allt som var till !!!!!

 

Funtan

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Boden SWE
Har själv en eTrex venture och är mycket nöjd med den. Jag personligen använder den endast som komplement till karta och kompass, dock lägger jag över koordinater till waypoints och gör rutte. Självklart SKALL man ha en karta över aktuellt område med sig, lita aldrig på endast GPS.

eTrex finns i många olika varianter (prisklasser). Dom har lätta menyer, uppdateringar av programvara hämtar du gratis på Garmins hemsida, endast 2 vanliga R6 batterier och dom räcker länge.
 

celneck

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
S-vall & Plejaderna
Diablo666.
Fick du mitt mail eller har det försvunnit på vägen?
Gick in på din profil och skickade ett mail till din adress du angav där - det kanske blev fel.

Men vi kan väl försöka igen.
 

Viperman

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Jag tänkte köpa en Garmin GPS Map 60CS direkt från USA. Är den någon som har en bra referens på någon handlare som man kan lita på i USA? Tänker lite på garantier, betalning och sånt..
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
På Utsidans Navigeringsforum finns massor med bra tips om allt ifrån vilka kartor (tex friluftskartan) som är bra/dåliga till tips vid utlandsköp från England och USA. Länk: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37