GPS

RAVE

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Det är så att man är sugen att skaffa en gps. Och då kommer lite funderingar om det finns någon karta som man kan använda när man åker skoter. Eller får man ta position och sen kolla upp den på en separat karta? Plus om det finns någon därute som vet om någon bra GPS, vilken modell som är bra mm?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kryllar av kartprogram att köra på t ex PDA eller laptop, som man kopplar till GPS, numera.
En sak man får se upp med är att GPS:er brukar använda "klassisk" serieport, alltså RS-232, för datakommunikation. Moderna PDA och laptopdatorer har ofta ingen sådan port, de litar till USB istället. Det finns iofs konverterare emellan men det kan bli kompatibilitetsproblem, strul med drivrutiner för konverteraren och sånt.

 

Attachments

RAVE

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Okej, men finns det kartor över skoterleder?
Eller måste man ta position om sen kolla av mot en karta?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag vet inte säkert. Men om man får tag på en ledkarta som nån slags bildfil (eller scannad) så går det ofta att importera den till kartprogrammet om man bara kan identifiera några koordinaterna för några fixpunkter på ledkartan (vägkorsningar t ex).
 

RAVE

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Okej, men då ska man nog ta och skaffa en.
Men vilken modell är bra? Blir ju nästa fråga?
 
V

Vilse

Garmin GPS MAP 60 CS har jag använt under våren och är supernöjd. Har friluftskartan inlagd i GPS:en, och den är också bra.
Enda felet är väl priset på prylarna, man får räkna ca 6500 för GPS, och 1700 för kartan. Jag har haft flera Gps:ar tidigare, men man kan inte jämföra ens.
Gå in på www.sportmanship.se och läs om GPS och friluftskartan så ser du vilken/vilka kartdelar du behöver.
Lycka till}>
 

RAVE

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Man får tacka för de svar man har fått. Nu får man dra sig tillbaka och ta en funderare över vad, och vilken modell plus hur mycket man ska lägga ut. För det skulle ju va kul att veta vart man ska ta vägen när man är ute och åker, plus att veta vart man är...
 

gustav

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Förutom att en GPS'en ska ha USB kommunikation bör den även ha en del minne om du vill använda kartor. Färgdisplay är inte heller någon nackdel.

För skoterbruk är en handhållen plotter att föredra tycker jag (istället för PDA varianter).

Själv har jag uppfattat Garmin som mer användarvänliga än Magellan, men jag har bara använt GPS ett par säsonger.

Jag valde också en GPSMAP 60 i våras, och är helnöjd. Finns även en version utan kompass som är lite billigare.

Lycka till
 
K

Köp i USA!

Beställ GPS'en i USA istället (hos tex www.gpscity.com), du får den för nästan halva priset jämfört med att köpa i Sverige. Du missar dock 2 garantiår. Ett års garanti gäller på USA-köpta Garmin, på svensksålda får man 3 års garanti. Ett europeiskt prisvärt shoppingalternativ är från England, www.gpsw.co.uk.

Köper du i USA har du Amerikansk baskarta istället för europeisk, men baskartan är i princip värdelös. Kör du skoter skaffar du Garmins friluftskarta istället. Kör du bil skaffar du Garmin City Select eller Metroguide.
Garmin har mer mjukvara och kartmaterial än Magellan. Ett mycket bra forum att läsa mer om GPS är utsidan: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37

Jag köpte en Garmin 60C från GPS-city i februari. Beställde en onsdag. På tisdag veckan efteråt hade jag den hemma.