Gps

turboture

Medlem
4 dec 2010
17
0
1
Har en Garmin Gpsmap 62c med friluftskartan samt skoterledskartan.
Men är sugen på en med större skärm samt att den syns bättre i soljus
Några tipps
 

Weber

Ny medlem
15 aug 2013
4
0
1
Enligt mig finns det bara Garmin montana serien som duger till skoterkörning.Storskärm snabb processor bra i solljus ock går att använda med handskar på skärmen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nackdelen med Zumo, oavsett modell, är att den inte hanterar Friluftskartan så bra.
Dvs, det är en navigator gjord för väg, inte terräng. Pga detta så visas inte all kartinfo, ex. POI och annat filtreras bort, liknande som Nuvi-modellerna.
Sedan är CPUn i Zumo en smula för klen så panoreringar i Friluftskartan kräver en god portion tålamod.

Tidigare Zumo-modeller (500, 660 osv) har väldigt ljussvag skärm. Om den nya har det eller ej kan jag inte svara på.

Fast det är klart, Zumon har ju den trevliga blåtandkopplingen till telefon/headset. Å andra sidan har Montanan en massa annat jox som inte Zumon har.
 

turboture

Medlem
4 dec 2010
17
0
1
Ok det verkar vara Montanan som gäller.
Vet nån om det finns nån affär runt Luleå som har denna hemma så man kan åka förbi och kika lite
på den.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Mediamarkt bör ha Garmin Montana hemma för att klämma och känna! Jag beställde på Cyberphoto - sjukt snabb leverans och ett av de bättre prisen i Sverige just nu. Med tre års garanti och support vid köp i Sverige är det inte lönt att ta hem från utlandet, skiljer inte tillräckligt i pris.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
De flesta väljer 600 skulle jag tro. Endast en värdelös kamera m.m. som tillkommer med 650 vad jag vet. Jag valde Garmin Montana 600!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, har dålig koll på gps, men kameran behöver man ju inte.
Vad ska man ha för program till den? är det friluftskartan som gäller? tänkte även det där med skoter leder som är med.(dumma frågor, men har aldrig använt gps, så är helt novis på det), men man ser ju att det underlättar många ggr.helst när man är i riksgränsen å kör, kan ju bli riktigt farligt om vädret slår om fort:-(
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är bäst att välja den vanliga 600:an.
Ingen idé att betala extra för kameran.
Betala inte heller för den karta som finns i de modeller som slutar med T.
Den duger inte till skoteråkning.

Köp sen till Friluftskartan.