GPS till skotern

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej
Sugen på en GPS till skotern, vill ha topografisk karta (3D en stor bonus) samt skoterleder. Vad finns det för bra (helst billiga) alternativ till dettA?
Vad kör ni andra med?

Typ eniros topografiska karta där man ser förbudsområden och lederna hade varit finfin i en gps.

//Johan
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har annars en Garmin nuvi 500 med friluftskartan och kartman skoterledskartan till salu ja (köpt en early check 2016 polaris, därför den säljs.)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
lite OT men det håller tråden i liv, hur ska du göra för att få in en karta för Sverige i polarismätaren? som jag förstått det så går det inte än ...
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tror jag läste att dem hade nån fix på gång till polarisens integrerade gps. (nuvi 500? den är typ 4 år gammal va?)

Monterra, montana 600/650 har de toppografiska kartor/3d? Utan det så blir det jäkligt svårt att planera vart man skall åka..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl i princip bara Garmin som har riktigt bra topografiska kartor. Dock ca 1600-1800:- st
Ja. Det går att köra 3D-karta i Montanan (troligen Monterra också)men det är värdelöst.
Bättre att lära sig läsa kartan så man förstår höjdkurvor och så.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Är 3d-kartorna inte bra?
Klarar mig definitivt med topografiska kartor. Vad menar du med 1600-1800 st? hur stora zoner snackar vi om då? Vill ju ha allt från funäsfjällen upp till en bit (~10 mil) norr om kittelfjäll då det är där jag håller till.

Fasen va allt ska vara dyrt....

EDIT: Kollade på firluftskartan, "melersta södra norrland" 1650:- täcker NÄSTAN vad jag behöver så jag måste ha '"norra norrland" med... då e man uppe i 3300 bara för kartor, skiiiitkul!

(arjeplogarn, dem har slagit ihop det till norrland!)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror jag läste att dem hade nån fix på gång till polarisens integrerade gps. (nuvi 500? den är typ 4 år gammal va?)

Monterra, montana 600/650 har de toppografiska kartor/3d? Utan det så blir det jäkligt svårt att planera vart man skall åka..
Nuvi 500 är lite gammal men den är bra, jag har en till salu också med karta från jämtland och norrut.
Får jag 1600 för den så är det taget.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är 3d-kartorna inte bra?
Klarar mig definitivt med topografiska kartor. Vad menar du med 1600-1800 st? hur stora zoner snackar vi om då? Vill ju ha allt från funäsfjällen upp till en bit (~10 mil) norr om kittelfjäll då det är där jag håller till.

Fasen va allt ska vara dyrt....

EDIT: Kollade på firluftskartan, "melersta södra norrland" 1650:- täcker NÄSTAN vad jag behöver så jag måste ha '"norra norrland" med... då e man uppe i 3300 bara för kartor, skiiiitkul!

(arjeplogarn, dem har slagit ihop det till norrland!)
Det är inga speciella 3D-kartor som jag förstår det.
Enheten gör om den topografiska kartan till 3D utifrån höjdkurvor mm.
Jag personligen tyckte det var rätt värdelöst...

Precis.
Friluftskartan delar in Sverige i 4 delar, varje del kostar då drygt 1600:-, precis som du hittat.
Och ska du ha med de två ställen du nämner åker man på att köpa både södra och norra norrland.

Kartorna finns att tanka ner illegalt, men man behöver en kod för att låsa upp kartorna och den är inte speciellt lätt att knäcka, men det går...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Köper man Cd-boxen så får man 2 licenser till Frilufts, man kan använda SDkortet i en enhet och CD-skickan till att skicka in i en annan enhet. Eller är man 2 pers så kan man dela på kostnaden.

Och 3D-visning suger max. Kartan fladdrar fram och tillbaka och det blir helt omöjligt att veta var man är osv.
Bättre köra med hederlig 2D-visning och se allting uppifrån, gärna alltid med norr uppåt så man ser världen som den är. :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bättre köra med hederlig 2D-visning och se allting uppifrån, gärna alltid med norr uppåt så man ser världen som den är. :)
Tycker det är bättre att ha "spår uppåt" när man åker. (kartan vrider sig så man har terrängen framför sig i färdriktningen uppåt på GPS-displayen)
Då ser man enkelt terrängen framför sig samt att man vet åt vilket håll man ska köra för att komma dit.
Har man alltid norr uppåt på kartan så ser man väldigt lite av terrängen framför sig ifall man åker söderut, eftersom markören som visar var man är ligger i nederkant av bilden. Vet inte om det går att ändra. Mikael?
montana.JPG

Ska man däremot scrolla runt på kartan för att leta platser kör jag med norr uppåt.
Annars känner man inte igen sig alls på kartan.