Gps på 800 e-tec ?

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Är det någom som kopplat in en gps eller liknande tillbehör på en etec -12.
Gpsen är en Garmin och den vill ha DC ström..någon som Vet vart det är bäst att koppla in den? (Har inget batteri) vill helst inte koppla in den på ciggarettändar uttaget heller då det inte ger ström på tomgång..
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Just d den ger inge ström under 2500varv till någon förbrukare såsom handtagsvärmare mm.. Men det ska tydligen finnas likritad stöm att gå på med gpsen som ger ström på tomgång..men vart?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
På min 11-a kopplade jag in mig på säkringen på oljebehållaren, den som sitter närmast ljuddämparen...
På de maskiner utan batteri är den säkringshållaren ledig, satte i en säkring och tog + till GPS-en...
Mät och se där om du har spänning hela tiden när motorn går...
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Ok men är det likriktad ström från den? Jag förstår inte hur man ser med multimeter om ett utag är ac/dc dom uttag jag mätt på skoter har visat 14volt dc och samma uttag har också 30volt ac! Någon duktig elektriker här som kan tala om hur det ligger till?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Enligt en tråd på dootalk så ska etec ha ett relä på höger sida bredvid luftburken som ska ha dc/likriktad spänning på tomgång.Allt är väldigt snurrigt minst sagt! På laddaren till gpsen står det input 10-30v dc..output 4v dc...vad kan hända om man skulle mata den med ac då?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
vad kan hända om man skulle mata den med ac då?
Den kommer inte fungera. Alla elektroniska kretsar kräver likström (DC) för att fungera. Sen har ja lite dålig koll exakt vad som händer med Gps:en om du skickar in växelström, om den håller för de eller inte.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Tack men blev tyvärr inte klokare av den tråden,han hade ju batteri och då får han ut dc spänning av det..

Jag kommer att köpa enhttp://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054. Och koppla in den på strömkällan där batteriet ska sitta (vid säkringshållaren) därefter kommer jag att slakta en ciggadapter 12v-usb och sen köra med en usb-mini usb till gpsen..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ok men är det likriktad ström från den? Jag förstår inte hur man ser med multimeter om ett utag är ac/dc dom uttag jag mätt på skoter har visat 14volt dc och samma uttag har också 30volt ac! Någon duktig elektriker här som kan tala om hur det ligger till?
Om du har ren AC så kommer DCmätning att visa 3volt eller liknande.
Om den visar 14volt DC så har du DC, att den visar 30volt AC beror på spänningsspikar/ojämn spänning och då blir AC-mäningen helt tokig.

Vill du se hur det ligger till visuellt så får du koppla in ett oscilloskåp, men det vill man egentligen inte. Du blir mörkrädd över hur spänningskurvorna ser ut utan batteri....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok men är det likriktad ström från den? Jag förstår inte hur man ser med multimeter om ett utag är ac/dc dom uttag jag mätt på skoter har visat 14volt dc och samma uttag har också 30volt ac! Någon duktig elektriker här som kan tala om hur det ligger till?
Vet inte, vet bara att jag kopplade in 12v uttaget, stoppade i en ciggladdare och kopplade in Garmin-gps:en och allt fungerade som det ska.
I år har jag en annan Garmin (Montana) funkar lika bra nu med...
 

Edholm

Medlem
3 mar 2011
6
0
1
Härnösand
Har kopplat in min avgastemp-mätare på kabeln som matar fram till bromsgivare uppe på styret. dock inte en e-tec men är nog lika på dom..
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Tack för alla svar! Som det låter så kan vi alltså dra slutsattsen att etec har likriktad ström (dc)..
Innan Jag var började montera denna gps så var ja ganska säker på att en skoter utan batteri hade växelström (ac) i elsystemet,men tydligen så likriktas den på en etec..