GPS och kartor

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag fundera på att skaffa mig en handburen gps. Jag vill ha en tydlig färgskärm som klarar solljus. Sen undrar jag vilka kartor/kartprog som är bäst. Är det någon som kan något om detta? Jag kör på många olika ställen så därför verkar gps vara ett bra alternativ.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Gps

Du skall ha en Garmin GPS map 60 cs, sen laddar du ner fritidskartan i de områden du skall vistas i.
Gå in på garmin.se där finns info.
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
eller en Garmin 276C! Stor och tydlig skärm, utbyggbart minne, rymmer massor av kartor. Fungerar bra både i bil, båt, på MC och skoter.

Kolla garaget på mitt montage på skotern!
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Peggan skrev:
Det såg bra ut, vad tror ni annars om Magellan Meridian Color?
Magellan gör bra GPS'er, men tyvärr finns inga svenska kartor till Magellans GPS'er som är användbara när man kör skoter. Det finns en vägkarta som är användbar för bilkörning, men tyvärr finns ingen terrängkarta tillgänglig.

Garmin har också bra GPS'er, jag kör själv med en GPSMap 60C och är helnöjd. Skaffa Garmins Friluftskarta till GPS'en så har du ett mycket bra navigationspaket för skoter. Köper du Garmins karta "City Select" så gör du en bilnavigator av GPS'en, den leder dig rätt genom städer, talar om var du skall svänga osv. Kör du fel, så räknar den ut hur du skall köra för att komma fram trots din felnavigering (kräver en GPS som stöder "autorouting").

Bor du i Norrbotten, finns en kille i Kalix (som hänger här på forumet) som gör en skoterledskarta över Norrbotten som fungerar KANONBRA på Garmins GPS'er med kartfunktion. Har för mig att adressen till hans websida är www.beach.kalix.net/skoterkarta.htm Den rekommenderas VARMT :)

Vilken av Garmins GPS'er som passar dig bäst är svårt att säga, det beror på dina behov och ev. andra användningsområden än för skoter. Kika på www.garmin.se så ser du produktutbudet. Gå in till en återförsäljare så kan du klämma på apparaterna också.

På Utsidans navigationsforum http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37 finns massvis med jättebra information om just GPS'er och kartor.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag rekommenderar Garmins GPSer. Det man mer bör tänka på förutom skärmstorlek är också om man skall ha färgskärm eller ej.
Om man skall köra med Friluftskartan, Bluechart (sjökort) så är färgskärm att rekommendera då det annars blir för grötigt.

Den sista saken som man kan ha i åtanke är prestandan på GPSen.
Om du ex. skickar in Friluftskartan i en 60C och skrollar kartan med markören för att leta något som är ett par mil bort så blankas skärmen ut då GPSen hämtar in mer data från minnet för att sedan rita ut det. Om du gör samma sak på ex. en 276C (eller 176C) så märks inte den minneshämtningen utan kartan skrollar hur långt som helst utan att blankas ut. Det har att göra med att ursprungligen så är 176C (och 276C) gjord för sjökort som är väldigt tungjobbade därav högre prestanda på dessa GPSer.

När det sedan gäller Magellan. Det går att göra kartor även till den. Men jag äger ingen Magellan med kartsupport så jag har svårt att testa kartorna då jag gjort dem.
 
E

ejwbegysv

Har precis köpt en Garmin 76cs från USA (kostar 2700kr där)... Hoppas att den fungerar finfint...
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Garmin

Det lutar åt garmin då, kollade på 276:an då jag gärna vill kunna använda den i bilen, samt att jag byter bil väldigt ofta, så det fanns ju fina snabbfästen till den.

Fråga till Jimmy: var köpte du din, på nätet? Fungerade frakten bra osv.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om du köper en 276C från USA så blir den levererad med Americas Autoroute inbränt i ROMet till skillnad från de europa-sålda 276C som har Atlantic Autoroutei sitt ROM. Om det spelar någon roll i slutändan då man använder Europe City Select som routingkarta för bilbruk vet jag inte.
 
E

ejwbegysv

Jag handlar allt på amazon.com och skickar dettill min syster i NY.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Garmin 276

Kan rekommenderas, skärmstorleken behövs om man har tänkt använda den till att se kartor under färd, både bilkartan och friluftskartan är de vettigaste jag hittat på marknaden för Sverige (använder den även i båten). Den har dessutom inga problem att fungera en hel dag med det medföljande laddbara batteriet, skärmen fixar alla ljusförhållanden mycket bra.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
276:an var ju väldigt snabb och stor skärm oxå, men hua vilket pris det blev med biltillsats och kartor :mad: så det blir nog nästa vinters tillbehör... eller ska man ta portning,pipa o variatorkit mmm. samma pengar :D

Jimmy: jag har ingen syster i staterna :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Göra kartor är ingen kort historia, så tar nog ett tag att beskriva är jag rädd för, sedan är själva kartskapandet ett lite tidsödande projekt också.

Alternativet är att kartorna skannas in i flera delar med hyffsad upplösning (så man kan läsa texterna) och att 'uppåt' på den digitala kartan blir lika som papperskartan (det underlättar lite och det blir bättre slutresultat). Delarna skall överlappa varandra lite. Sedan skickar du kartorna till mig så kan jag se vad jag kan göra.

Resultate blir aldrig lika exakt som att använda tracks och det är mest pga att papperkartorna inte ritar alla kringelikrokar som skoterlederna egentligen tar.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
GPS-Kartor

Har hört många som kör DC++ som laddat ner Friluftskartan från nätet.
Och de funkar utan koder. Om det är enligt upphovsmannalagen det är
upp till var och en att bedömma.