GPS funderingar

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Hej, tänkte skaffa en GPS till skotern. Jag vill helst inte lägga ut mer en 1500kr men dom jag har sett på skotrar kostar några gånger mer... Tror ni att det går att köpa en Garmin GPS 60 och sätta på styret eller måste man ha en värre?
Ge Gärna lite tips på prisvärda alternativ:)

Mvh Fredrik

Uffe80

Medlem
28 nov 2010
12
0
1
Luleå
Bäst är Garmin 276/278 men Nuvi 550 fungerar som billigare alternativ...

Garmin 60CS/CSX är bara sega och långsamma GPS med liten display.

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Bäst är Garmin 276/278 men Nuvi 550 fungerar som billigare alternativ...

Garmin 60CS/CSX är bara sega och långsamma GPS med liten display.
Okej, men du vet inte några billigare som är bra. Ska ju bara ha den på skotern:p Jag skulle klara mig med en enkel bärbar men skulle vara fint att ha ett fäste på styret.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du kan köpa vilken Garmin Nüvi som helst, men du måste ha den i väderskyddat fodral med värme, tex en handtagsvärmefolie inuti väderskyddet för att den ska funka bra. Om man har laddning till gpsen från skotern funkar det hyggligt utan värmare, men displayen blir väldigt seg då det är kallt ute.

Har haft en 60csx själv, dom har jobbigt liten display då man har dom på skotern.

Uffe80

Medlem
28 nov 2010
12
0
1
Luleå
Det man måste tänka på är att den är vattentät och det är inte alla Nüvi.

Jag har aldrig haft min GPS i fodral pga. man måste trycka på knapparna hela tiden om man kör aktiv friåkning.

Nüvi 550 kostar 3743kr på Dustin och då kan du använda den i bilen eftersom den har förinstallerade kartor med hela Norden, sen måste du skaffa Friluftskartan.
Det är inte gratis med GPS men klart värt det!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Kan rekomendera en http://www.motocard.com/en/bags/bag-givi-s850.aspx för att hålla gpsen tät. Har själv en sådan. Det är svårare med gpser. jag letar själv en vettig gps som jag kan använda i samma syfte som du. Nuvisarna är svåra. är det någon som har någon rekomendation på en billig gps som fungerar bra. Zumo och nuvi 500 är svåra att få tag på till rätt pris.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det man måste tänka på är att den är vattentät och det är inte alla Nüvi.

Jag har aldrig haft min GPS i fodral pga. man måste trycka på knapparna hela tiden om man kör aktiv friåkning.

Nüvi 550 kostar 3743kr på Dustin och då kan du använda den i bilen eftersom den har förinstallerade kartor med hela Norden, sen måste du skaffa Friluftskartan.
Det är inte gratis med GPS men klart värt det!
Nu var det ju lite skillnad på 1500kr och 3743 kr. Och den behöver ju inte vara vattentät om man har den i ett väderskyddande uppvärmt fodral, som jag skrev.

freddeee, köp en Garmin Nüvi 205 nu på Clas Ohlson, kostar 599:-, sen följer du nedanstående länk och bygger ett sånt skydd, då är du i land för under tusenlappen.
Sen behöver du givetvis köpa friluftskartan och Kartmans skoterledskarta.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?39588-Bygga-uppvärmt-GPS-fodral-(Garmin-Nüvi-2xx-TomTom.)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag är då nöjd med min 60cx,
har den på motorcykeln och i skogen och använder den mest för geocaching.
Tittade på csx när jag stod och valde men tyckte inte att extrafunktionerna var värt prisskillnaden på 1000kr.

Men helt klart, är du ute efter en stor skärm så är det inte en sån du ska ha.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du kan köpa vilken Garmin Nüvi som helst, men du måste ha den i väderskyddat fodral med värme, tex en handtagsvärmefolie inuti väderskyddet för att den ska funka bra. Om man har laddning till gpsen från skotern funkar det hyggligt utan värmare, men displayen blir väldigt seg då det är kallt ute.

Har haft en 60csx själv, dom har jobbigt liten display då man har dom på skotern.
Eftersom Nüvi 500 är vattentät behöver du inte bekymra dig om den saken.

http://www.youtube.com/watch?v=ALDiGADCl9c