GPS friluftskartan, bara svart bakgrund? Hjälp...

A

axelsson_vpg

Tjoho,

Har en garmin GPSMAP 62 .

Jag har köpt skoterkartan från kartman.se mkt bra karta. Jag körde friluftskartan i den och allt fungerade klockrent!

Sen skulle stoppa in friluftskartan v2 pro och ha skoterkartan som påläggskarta.

Då är allt bara svart? Skoterlederna, mackarna, vägarna, sjöarna, land och allt ser jag men själva landskapet är helt svart, inga konturer inga berg!!

Skulle då givetvis ändra tillbaka, samma sak där?!

och nu efter sjukt många försök får jag fan inte till de. Provat ominstalera mapsource osv utan resultat.

Nån som har någon idé ?

Mvh!

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Jag får svart bakgrund på min gps om jag har så att den går över till mörkläge efter kl 18:00.

kanske är något sånt som spökar.?

A

axelsson_vpg

Jag får svart bakgrund på min gps om jag har så att den går över till mörkläge efter kl 18:00.

kanske är något sånt som spökar.?
Jaså!? Alltså äre något sånt... Då jävlar blir jag förbannad. Satt och var förbannad inatt i timmatal.
Haha vart ändrar man de?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har samma funktion i min Tomtom där jag kan välja mellan dag och nattläge.
Nattläget är för att ljuset från gps:n inte ska påverka mörkerseendet.

A

axelsson_vpg

Jag har samma funktion i min Tomtom där jag kan välja mellan dag och nattläge.
Nattläget är för att ljuset från gps:n inte ska påverka mörkerseendet.
Jag verkar inte kunna ändra på det i min gpsmap 62.... Tänkte dra tillbaka klockan till typ 13:00 men de gick inte heller.. Den synka med sattelit eller datan.. Jag får glatt vänta till imorgon då de bär i väg med skotern!

Tack som fan för svaren och jag hoppas verkligen att ni har rätt! :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nja, jag köper inte deras förklaring riktigt.

På min blev jag tvungen att tömma den helt på kartor, och lägga in friluftskartan och ledkartan samtidigt. Då funkade det. Då jag hade friluftskartan förinstallerad, och lade på skoterledskartan efteråt så blev det som du beskriver. Bara ledkartan synlig, resten svart.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta

På min blev jag tvungen att tömma den helt på kartor, och lägga in friluftskartan och ledkartan samtidigt. Då funkade det. Då jag hade friluftskartan förinstallerad, och lade på skoterledskartan efteråt så blev det som du beskriver. Bara ledkartan synlig, resten svart.
Som jag nämde så har jag en Tomtom och jag använder funktionen dag/nattläge väldigt ofta när jag pendlar mellan Stockholm-Dalarna.. då ljuset från gps:n faktiskt är störande när man kör på natten.

Men om det fungerar på det sätt du nämner på en Garmin eller kombinationen av dessa kartor, så tänker inte jag säga emot dig.

A

axelsson_vpg

Tjoho!

Jag har ingen originalkarta i den... Alla är lagda i efterhand. Hur får man bort alla kartor i den? Skulle vara bra om man kunde formatera den eller så. De var inte dark mode iaf. Fortfarande mörk... :(

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Testa först att köra med endast Frilufts. Dvs överför bara Frilufts till den. Tidigare kartor blir då automatiskt rensade.

När du sedan skall samköra med Skoterledskartan så var noga med att INTE markera de kartor som heter något med "Bakgrund xxx". I Basecamp kan det vara svårt att se, då skall du endast ta de kartor som är fyrkantiga, ej de som är irreguljära.

Dock så tror jag med ganska stor säkerhet att man kan ställa skärmläge på den. Alla GPSr jag har går att ställa om de skall vara Automatiskt/Dag/Natt.--