GoPro HERO 4

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se


Petapixel:
http://petapixel.com/2014/09/25/gopro-hero4-revealed-4k-video-30fps-first-built-touch-display/

Feber.se

http://feber.se/foto/art/309931/nya_goprokameror_lcker_ut/
Om du är på jakt efter en ny actionkamera så är chansen stor att du sneglar lite på GoPro:s kameror. Om du beslutar dig för att köpa en sådan så bör du dock vänta. Den 8 oktober så verkar det nämligen vara dags för GoPro att släppa nya modeller, i alla fall om man får tro dessa rykten.

PetaPixel säger sig ha ganska säkra källor på att GoPro det datumet släpper två stycken nya kameror, GoPro HERO4 Black samt GoPro HERO4 Silver.

Black blir den värsta modellen och processorn ska vara dubbelt så snabb som tidigare värstingmodell. Detta gör att den kommer att kunna spela in 4K-material med 30 bilder i sekunden istället för dagens 15 bilder i sekunden och om man vill dra ned upplösningen till 1080p eller mindre så är det 120 bilder i sekunden som gäller. Tyvärr så verkar de ha tagit bort alternativet där man kan spela in video i 240 bilder i sekunden.

Andra nyheter är att kameran ska kunna 12-megapixels stillbilder med en snabbhet på hela 30 bilder i sekunden, ljudet är förbättrat och ska ha dubbla dynamiska omfånget, det finns lite digital zoom och manuella kontroller. HERO4 Black är även vattentät ned till 40 meter, har inbyggt wifi och blåtand.

HERO4 Silver är inte lika kraftfull och kan bara spela in 4K-material med 15 bilder i sekunde. Å andra sidan så har denna version en inbyggd pekskärm vilket förstås är väldigt trevligt. Annars är de två modellerna väldigt lika och tyvärr så nämns det ingenting om prislapparna.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det lär bli byte för min del , eller ja.. lär behålla 3+ också ;D

Men jag kan inte förstå varför man väljer att inte ha inbyggda skärmen på värstingmodellen? Idiotiskt att plocka bort den från black..

I övrigt verkar den awesome, äntligen lite fler alternativ för såna som mig som vill kunna ställa alla inställningar själv.

Timelapse <3
 
J

Jona$

överprisat skräp är då min åsikt, som dessutom följts av flera buggar och dålig batteritid.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
överprisat skräp är då min åsikt, som dessutom följts av flera buggar och dålig batteritid.
Lite väl hårda ord även om jag kan hålla med om att jag haft några enstaka problem med buggar, men vilken annan kamera på marknaden kan matcha Gopro i nuläget med bildkvalite kontra smidighet?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det finns ingen kamera som gör det GoPro gör - lika bra eller bättre.
Men jag håller med om batteritiden, den är inget vidare på vintern, på sommaren går det bra.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag har kört GoPro's sedan den första kom (har ett par av varje generation) och det finns inga andra som levererar som dem. De ligger hela tiden längst fram och konkurrenterna strax bakom.

Sen får man ju ställa sig frågan om man behöver det eller om någon av konkurrenterna med lägre pris är "good enough".

Med fyran (black) så börjar den verkligen bli bra med mer möjlighet att göra manuella inställningar, ny ljuskänsligare sensor och högre fps i full-HD. Jag kommer ha grym nytta av den i vinter och lär skaffa minst 1.

Det enda som de har tappat i takt med att de dubblar prestanda hela tiden är just batteritiden. I 3 var den katastrof, i 3+ blev den lite bättre igen och ska tydligen vara än bättre i 4.

Tar man den sämsta gällande batteritid (3) så kör jag dem med batteripack och har aldrig känt att det varit ett problem att batteriet inte skulle räcka. Vet inte vad det kan vara i tid på vintern, 2-3 timmar kanske. Räcker gott för mig då den inte filmar från morgon till kväll.

Dagens tips dock är att ni kör med "one button mode" om ni inte redan gör det. Så att kameran är avslagen när den inte filmar och när man vill filma så slår den igång och börjar filma direkt.