Godkänt Släpvagnslås

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Jag har också försökt hitta billigare (godkänt) lås men gav upp och köpte ett på Biltema för någon hundring. Lär väl hindra spontantjuvar och pundare iaf. Har man ett riktigt dyrt släp och/eller dyr last som står tillgängligt för banditer kanske man skall satsa på ett godkänt lås istället, även om det kostar...
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Har ett billigt icke godkänt lås på nu, Tyloc tror jag det heter.

Fick hem ett papper från mitt försäkringsbolag där det stod att man är tvungen att ha ett godkänt lås på släpet, om man har skotern ståendes på släpet då det blir stulet för att få ersättning.

Risken att det blir stulet är ju inte så stor men jag vågar inte chansa så det är lika bra att köpa ett godkänt..
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det många missar med släp många tror släpet och grejerna på den blir försäkrad när man kopplar fast släpet på bilen. Men du måste ha släpet försäkrat bilens försäkring täcker bara släpet inte grejerna på.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Köp ett godkänt lås från Alko, Safty-Ki AK 300, har ett själv på min 4P vagn, fungerar även när släpet är kopplad på bilen. Skotern ska sedan vara låst med klass 3 lås på vagnen för att försäkringen ska täcka. Låset fungerar kalas även om det slaskar å sprutar salt å allt annat jävulskap till skillnad från övriga billiga lås med hänglås på (Har även testat dessa). Med Alko följer en kula till kulhandsken som monteras när vagnen står still samt skydd till själva handsken (i alla fall när jag köpte mitt för 7 år sedan) utifall den skulle komma mot bilen. ( Denna finns även att köpa separat ex hos Jula)

Skulle inte satsa på något billigare om man har en dyrare vagn att låsa, eller använder kåpvagn att förvara skotern på.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det många missar med släp många tror släpet och grejerna på den blir försäkrad när man kopplar fast släpet på bilen. Men du måste ha släpet försäkrat bilens försäkring täcker bara släpet inte grejerna på.
Det enda som blir försäkrat är att vagnen får trafikförsäkring via bilen som täcker om släpet vållar någon annan skada, allt annat får man bekosta själv. Har man en lite dyrare vagn så tecknar man ju givetvis en helförsäkring för några hundringar/år! Hur går det med snön förresten?
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Köp ett godkänt lås från Alko, Safty-Ki AK 300, har ett själv på min 4P vagn, fungerar även när släpet är kopplad på bilen. Skotern ska sedan vara låst med klass 3 lås på vagnen för att försäkringen ska täcka. Låset fungerar kalas även om det slaskar å sprutar salt å allt annat jävulskap till skillnad från övriga billiga lås med hänglås på (Har även testat dessa). Med Alko följer en kula till kulhandsken som monteras när vagnen står still samt skydd till själva handsken (i alla fall när jag köpte mitt för 7 år sedan) utifall den skulle komma mot bilen. ( Denna finns även att köpa separat ex hos Jula)

Skulle inte satsa på något billigare om man har en dyrare vagn att låsa, eller använder kåpvagn att förvara skotern på.
Kör också med ALKO, fungerar bra men se till att hålla låset torrt - är ett h-vete om det fryser. Täck draget om du ställer släpet och använd ALDRIG vanlig jävla OK-låsspray som är döden för lås. De fungerar ett tag men sen torkar oljan de stoppat i skiten och klibbar igen låsmekaniken efter ett tag. Väl värt att investera i ASSA's eller KABA's låsfett hos din lokala låssmed.
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Släpet och skotern har jag försäkrat, även skotern står låst med godkänt lås.

Har letat på nätet men inte hittat nåt som är billigare med frakt så jag åker och investerar i ett lås här i stan.

Tack för svaren!