Jag har nipplar för oljepåfyllnad i balansaxelhuset. Blandar 3% olja i soppan, ingen oljepump. Dessutom är den portad. Allt detta gjordes vid 700 mil. Vid 1100 mil exakt skar balansaxellagrena. Hade tur då jag puttrade i 20 och inget annat gick sönder. Bytte lagren och packade om vattenpumpen. Lagren fettades med isoflex och SMT sa att jag kunde börja droppa i lite olja nästa vinter.
Varför lagren skar tror jag berodde på att jag dels hade i för mycket olja så att locket på vänster sidan av balansaxelhuset trycktes ut och därefter inte blev helt tätt. Jag experimenterade också att hälla i ATF istf tvåtaktsolja. Den är inte lika klibbig och det var snustorrt i huset. Det fanns ingen rost på lagren och det visade att vattenpumpstätningen var ok. Jag kan tänka mig att sågkedjeolja skulle funka då den är extremt klibbig. Men inget jag provat. Nu går iaf thundern som ett vilddjur igen,
När man ter bort oljepumpen helt så tar man även bort all smörjning till balancaxeln. Men du hade ju extra smörjnipplar så det borde ha funkat.
Peckson har rätt i att det blir övertryck om man fyller för mycket 0lja och även att det stjäl effekt om man fyller upp till halva balancen vilket är onödigt högt håller jag med om också., det räcker nog med att fylla botten så det fyller lagrens botten bara. Men att få bort trycket ur detta lilla vevhus är enekelt genom att bara dra en avluftnings slang rakt upp en bit och gärna sätta dit en oljefälla typ bara ett bränslefilter skulle duga. Vill man gör allt väldigt genomtänkt kan man borra ett nivåplugg så man är säker på rätt mängd olja i detta vevhus. Det finns dock ett problem som man bör åtgärda om man har motorn isär och har tagit bort oljepumpen. Det är ju förbundet hål mkellan oljepumpens hus mellan vevhusen och detta balansaxels hus . Man bör svetsa igen eller limspaklcla igen denna övergåg eller dämma upp lite mer så inte den olja man vill ha kvar i balancehuset rinner ner till oljepumphuset. För när oljan åker ner dit sugs den in i vevhusen ganska omedelbart och förbränns i motorn. Dom stoooora tätningar/iolvringar på vevhalverna som håller husen täta är minst sagt glesa så olja tar sig snabbt in i motorn och går upp i rök. Dert behövs inte mycket till extra uppdämmning för det behöver inte vara stentätt hela vägen upp, behöver bnara klara lite uppförbackar och skvalpande.
Att ta bort hela balacebn lät också farligt enligt peckson så det ska man nog lyssna på. När vi bestämde oss om borttag av balace hörde vi oss för runtom i världen och sökte all man kunde läsa om detta och då kom vi fram till att det var lungt. MEN jag litar faktist mer på peckson för jag tror inte det finns någon som grävt mer i thundercatt någonstans i världen så lyssan snarare på han. Jag tror personligen att 900an kommer hålla lika bra utan balance för den går nästan finare utan balance men däremot min 1000 har en liten skakning när man släpper gasen från högt uppvarvning UTAN rem dvs torrvarvning uppallad!!
Fundering... är dom oförstörbara motorerna?
Jag har minst sagt satt min tc 1000 vevaxel på hårdprov i fjol då remmen exploderade när jag låg på isen i full toppfart och 9200varv,. Det small så in i hell så fotsteget bucklade ut sig och jag tappade känseln i tårna,,som tur var hade jag stålhätta så det gick bra. Det sista jag såg av varvräknaren nålen efter jag släppt gasen var någonstans runt 10000varv och då var den påväg tillbaka sedan länge!!
Och kompisaren har skjutit minst 2 remmar med övervarv som följd och han har skjutit drivkedjan också med övervarv som följd och övervarv från redan 9500varv som han ibland varvar den är över 10000varv!!
Jag har för mig att remsprängnig ska kunna vrida/skada vevaxlar eller sträcka av stakar men vi funderar på om det stämmer då vi inte har märkt av några skader?