Glykol läkage Thundercat??

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Var ute i dag i varm föret och åkte en sväng med thundercatten, efter en stund så såg jag att den hade en antydan på att gå lite varmare pga av dålig kylning så jag vek av i snön lite och tempen lugnade ner sig.


Men senare då jag stannade en stund ute i snön såg jag att det droppade små droppar glykol längst bak vid kylaren som sitter under bandtunneln ute i hörnen på kylaren typ.


Är det någe vanligt problem att dom kan läcka där? Samt är det dyrt att åtgärda?

behöver man plocka av kylaren helt bak och svetsa den?

:weird:
 

HELLCAT

Välkänd medlem
17 okt 2004
136
0
6
Piteå
www.retroskoter.com
vad är det för årsmod?

antar att du har en 96-98?



kolla från facket i dynan så det inte bara är gummislangarna som har spuckit

om det e torrt och fint där så har du antagigen en spricka eller nåt i kylarn under
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
1998;a är det, Öppnade expansionskärlet för att titta lite såg normalt ut med kylvätska någonstans i mitten typ, Drog sedan ut igen på en tur den ville nästan gå varm efter en stund då det var dåliga ställen att dra ut skoten i snön och kyla den åkte på en hård led men inge ställen just att kyla skotern.

Stängde av den för att vila lite efter en stund efter leden, kollar igen i expansionskärlet då har det sjunkit en bra bit är nästan på gränsen till lite, fortsätter hemåt den vill gärna gå lite små varm då om jag bara kör på hård leden. viker ut lite då jag får möjlighet att göra det och den lugnar sig lite tempen.

Kommer hem ser att det fortfarande rätt lite vätska i den , fyller på till sträcket nästan och väntar några timmar var ut nu på kvällen och tog en sväng körde den varm men den ville inte överhetta nu igen utan den höll sig i skinnet den lilla biten jag körde i alla fall.. kollade då jag kom hem glykolen hade sjunkit en liten bit under max strecket, kan det ha varit för lite glykol i den? Lustigt att den dumpade en bra bit glykol ur kärlet då den gått riktigt varm ett tag (inte överhettad på mätaren i all fall)


Tänkte åka lite mer i morgon och se hur den beter sig, men jag kom på nu att då jag såg att det droppade lite vi kylaren bak så tyckte jag om jag inte ser helt fel att snön som var längst bak på fotstödet var lite glykol färgat,,, går det någon slang under skotern längs fotstöden som kan jävlas som har med kylningen att göra


Eller är det bara att ta det säkra före det osäkra och packa om vattenpumpen? dvs om detta är symptom att den börjar läcka som jag läst det brukar göra på thundercats.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag kör själv 98a thundercatt men jag har byggt bort vattenpumpen pga att jag tagit bort hela balanceaxlen i framkant motor som normalt driver även vattenpupmen.
varför jag tagit bort balancen är pga många saker. Mer effekt o rappare gas svar /säkrare mot havveri/ bättre vattenpump och en hel del lättare motor

Den skär lätt i dom lagerna som håller balanceaxeln bla pg att vattenpumpen läker in glykolvatten på yttersta lagret om packboxen blir dålig. + att den axeln inte är oljesmord på ett bra sätt från fabrik (fabriksfel)

Man bör extra smörja den balansalns lager genom att borra in fettnipplar och trycka i mängder med fett då o då eller ännu bättre borra ett hål genom blocket ovan axel och fylla i olja då och då (hålla viss oljenivå). Men det bör göras vid riven motor så man inte får in aluspån i lagerna. Det går borra om man är finurlig så inte spåner kommer in . Det räcker med ett hål om man väljer olje inhällning då o då för axelns lager är öppen och inga mellnaväggar som stoppar oljan men man måste hälla i soåpass mycket att det överstiger halva axeln för att det sk rinna ut bra.

Men nu skräms jag....visserligen är detta enda motorfelet som kan uppstå på en tc (förutom statorn då) men folk har kört 2500 mil i vissa fall utan åtgärder för balansaxeln. Men dom maskinerna har haft oljepumpen ställd på max oljeinblandning!! Dvs dom har inte justerats tillbaka vid först service eller någon snubbe har villat ha max olja på och det har räddat balanslagren. Så om inte din maskin har fettnipplar eller oljepåfyllningshål eftermonterat så ställ på oljepumpen max sålänge till man river motorn och fixar detta.

Annars är det en bergssäker motor som man kan åka 2000 mil med kolvarna om man vill,,sjukt hållbara !!


Man bör också max åkla 300 mil med vattenpumpen mellan packboxbyten för då säkerhetställer man läkageproblem som får balancen att skära för skär den spräcks hela motorn och det blir totalöhavveri modell värst Gunnar!!

Jag har också tagit bort hela axeln pga att den kan tugga sönder dreven som driver axeln frå vevaxeln så det är också en risk speciellt när dom går utan extra tillsatt smörgning till balansaxeln. Och om man vässat katten som jag gjort så den varavar över 9000v så bör man köra utan axel för då knäcks dreven garanterat.

Jag har istället satt dit en utanpåliggande remdriven polaris storm pump....(ganska mycket jobb)

Ang kyllimporna så sitter dom uppe i taket band tunnel,,,kolla vbara upp alla slanganslutningar till dom innan du tar lös dom. Det kan rinna ända från moptor rum till baken på dom så man blir lurad.

Kolla /testkoka även termostaten så den garanterat öppnar som den ska och vid rätt temp.

Normalt ska dom kyla bra,,jag kan inte påstå att dom är känsliga för hårdspår mer än någ annan maskin .
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Nu ska jag låna tråden lite så de blir lite offtopic... men då vi ändå är inne på kylning och thundercat...

Boost III* läste att du satt dit polaris pump... Hur mkt jobba är det med de?? Har även sett nånstans (tror de var detta forum) att nån satt dit en elektrisk pump... Hur göra? vad är enklast?

Min kära TC vill ju oxå hålla höga varv för att leverera, därför tänkte jag bort med balansaxeln. Har haft sådana havererade på tidigare AC tripplar jag haft.. Motorn jag kör nu har nipplar för att fylla olja i, men jag är ändå lika nervös för att detta haveri skall ske igen. I övrigt är det en steg 2 portat block och cylindrar av PF racing..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Nu ska jag låna tråden lite så de blir lite offtopic... men då vi ändå är inne på kylning och thundercat...

Boost III* läste att du satt dit polaris pump... Hur mkt jobba är det med de?? Har även sett nånstans (tror de var detta forum) att nån satt dit en elektrisk pump... Hur göra? vad är enklast?

Min kära TC vill ju oxå hålla höga varv för att leverera, därför tänkte jag bort med balansaxeln. Har haft sådana havererade på tidigare AC tripplar jag haft.. Motorn jag kör nu har nipplar för att fylla olja i, men jag är ändå lika nervös för att detta haveri skall ske igen. I övrigt är det en steg 2 portat block och cylindrar av PF racing..
Bra val att at bort den förbannade balancen som AC envisats med att sätta dit till ingen nytta alls.- Dom trodde motorerna skulle gå vibrationsfritt som en elmotor och bli den bekvämaste skoterna att köra. Rätt tänkt men dom glömde visst smörja lagren ordentligt Skandal.

Tar man bort balancen behöver man "inte" balansera om veven som många påstår för den vevaxeln har samma balansfaktor som en vanlig vev som körs utan balanceaxel. Om man är väldigt uppmärksam kan man känna en annan typ av vibrationer på något visst varv men det är löjligt lite och man åker inte sämre ur komforthänseende och motorn tar ingen skada. Om man tar bort balancen på 900an tycks den bara gå ännu finare.

Att sätta dit polarispump är klart överlägset och enkelt för den händige. Elpump tar för mycket ström och kan lägga av ++ att ska man ha en pålitlig pump som tål värmen kostar den 2500kr!! NO No.Polarispump ska det vara då dom är stensäker och billiga (500kr på blocket )

Man köper då den utanpåliggande pumpen som många polaris har på 90 talet såsom stormen och xlt maskinerna och jag tror indy 500an har också ?. Och då tar man även deras remskivor bägge två för remskivan som sitter på svänghjulet på polarisen passar utmärkt på TC man får bara borra hålen större för bultarna och svarva av svänghjulets utstickande fläns så exakt som möjligt för bakpå polaris remskivan finns en flänns så man svarvar så den passar med slickpassning,: Då centrerar remskivan på TC svänghjulet. Utanpå denna remskiva skruvar man fast dragstarten igen (kommer ca 13mm längre ut bara) .´Man får såklart såga sönder kåpan som sitter över svänghjus huset så man får ut remmen till pumpen bakåt på maskinen. Fästplatta för pumpen blir en aning komplicerad att svetsa till men ingen raketforskning så det är bara tänka lättaste sättet för att få till sträcknings historia och bra linjerat vattenslangarna är enkla att koppla in och man sätter in en rörböj direkt ur hålet i blocket där vattempupen satt förut och limmar fast den inne i blockets hål med Bästa lim (biltemas stålepoxy eller JB weld som man kan köpa av mig om man inte vill köra med biltemas.

Jag har för mig att jag har någ byggbildbild............. ska leta och sätta ut
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Ska nog byta termostaten ändå i förebyggande syfte, tempen är lite svajig på mätaren fram och tillbaka påminner lite om min termostat på bilen då den var dålig åkte mätaren som en jojjo i bland.


Kan jag köpa termostaten typ på rinab eller ska jag satsa på en original? har ju bengans nära mig han lär väl ha en sådan hemma.


Den lär väl inte göra så pga av att jag åker rätt kalla stift BR10EYA pga av ej orginal skoter..


Är termostaten jävlig att byta måste man riva mycket för att komma åt den`?
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Hej
Jag vill bestämmt varna er för att ta bort B-axeln detta pga att vevaxel har ett delningsfel direkt från fabriken och detta kommer att göra att Vevaxel/blocket kommer att vibrera sönder invärtes. Detta rekomenderas Endast till tävlingsbruk oavsett vad vissa påstår!..Och! innan man påstår att det funkar ska man ha ett facit på många hundra mils drift eller jobba med dessa motorer sedan dom kom år93..Har sett vad detta ställer till och därför vill ja varna er för det..Men när man pratar om race eller kör 3tankar soppa per år är det en annan sak..
Att börja fylla olja upp till hälften i B-axel utrymmet är direkt vansinne och skulle sluta med ett rejält haveri..Det är bara att tänka efter..B-axeln är en mot vikt och har en form som skulle piska oljan till ett sådant tryck som vi inte kan föreställa oss! och vart skulle det ta vägen? = Ett skott..Hur många hk tror ni det skulle ta i effekt bara det..Att fylla fett eller olja funkar bra men i små mängder och att byta V-pumps tätning vart 2-3 år är en bagatell och ni har en fungerande motor som går och håller.. Med facit kan jag säga att dom som haft haveri är pga misskötels och inte brytt sig om att den gått efter kylar vätska eller kontrollera ens vart det går..
Tc1000 svaghet är Kolvar som spricker ca 600mil v-pumps tätning ca 450-500mil..Kör med 3% helsyntet olja och det kommer gå länge..
Tc900 motorn har haft vevstaks lager(pga Lite olja) V-pumps = B-axel samt så vill stator lindning kasta in lite när den känner för det..
Ville bara göra en rättelse innan ni börjar att förstöra era motorer och snart finns det inte delar att ens reparera dom..
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Hej
Jag vill bestämmt varna er för att ta bort B-axeln detta pga att vevaxel har ett delningsfel direkt från fabriken och detta kommer att göra att Vevaxel/blocket kommer att vibrera sönder invärtes. Detta rekomenderas Endast till tävlingsbruk oavsett vad vissa påstår!..Och! innan man påstår att det funkar ska man ha ett facit på många hundra mils drift eller jobba med dessa motorer sedan dom kom år93..Har sett vad detta ställer till och därför vill ja varna er för det..Men när man pratar om race eller kör 3tankar soppa per år är det en annan sak..
Att börja fylla olja upp till hälften i B-axel utrymmet är direkt vansinne och skulle sluta med ett rejält haveri..Det är bara att tänka efter..B-axeln är en mot vikt och har en form som skulle piska oljan till ett sådant tryck som vi inte kan föreställa oss! och vart skulle det ta vägen? = Ett skott..Hur många hk tror ni det skulle ta i effekt bara det..Att fylla fett eller olja funkar bra men i små mängder och att byta V-pumps tätning vart 2-3 år är en bagatell och ni har en fungerande motor som går och håller.. Med facit kan jag säga att dom som haft haveri är pga misskötels och inte brytt sig om att den gått efter kylar vätska eller kontrollera ens vart det går..
Tc1000 svaghet är Kolvar som spricker ca 600mil v-pumps tätning ca 450-500mil..Kör med 3% helsyntet olja och det kommer gå länge..
Tc900 motorn har haft vevstaks lager(pga Lite olja) V-pumps = B-axel samt så vill stator lindning kasta in lite när den känner för det..
Ville bara göra en rättelse innan ni börjar att förstöra era motorer och snart finns det inte delar att ens reparera dom..

Måste rätt mig själv lite: Givetvis "fyller" jag inte olja, utan droppar i nån droppe. På sommaren fylls den (sommarkonservering), sen då den ska igång så tömms oljan ut innan körning.

Skulle förövrigt behöva byta v-pumpspackningar och cylinderfotspackning nu! Men skotern får stå nu då tiden inte verkar räcka till nåt skruvande... Får väl lämna in den hos er för genomgång och injuistering.. :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Ska nog byta termostaten ändå i förebyggande syfte, tempen är lite svajig på mätaren fram och tillbaka påminner lite om min termostat på bilen då den var dålig åkte mätaren som en jojjo i bland.


Kan jag köpa termostaten typ på rinab eller ska jag satsa på en original? har ju bengans nära mig han lär väl ha en sådan hemma.


Den lär väl inte göra så pga av att jag åker rätt kalla stift BR10EYA pga av ej orginal skoter..


Är termostaten jävlig att byta måste man riva mycket för att komma åt den`?

Termostaten är lättåtkomlig!!!

detta sitter (ovan) bakom topparna... se länk... http://www.brownsleisureworld.com/snowmobile/Parts/index.php?year=1998&modelID=664&assyID=17521
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jag har nipplar för oljepåfyllnad i balansaxelhuset. Blandar 3% olja i soppan, ingen oljepump. Dessutom är den portad. Allt detta gjordes vid 700 mil. Vid 1100 mil exakt skar balansaxellagrena. Hade tur då jag puttrade i 20 och inget annat gick sönder. Bytte lagren och packade om vattenpumpen. Lagren fettades med isoflex och SMT sa att jag kunde börja droppa i lite olja nästa vinter.

Varför lagren skar tror jag berodde på att jag dels hade i för mycket olja så att locket på vänster sidan av balansaxelhuset trycktes ut och därefter inte blev helt tätt. Jag experimenterade också att hälla i ATF istf tvåtaktsolja. Den är inte lika klibbig och det var snustorrt i huset. Det fanns ingen rost på lagren och det visade att vattenpumpstätningen var ok. Jag kan tänka mig att sågkedjeolja skulle funka då den är extremt klibbig. Men inget jag provat. Nu går iaf thundern som ett vilddjur igen,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har nipplar för oljepåfyllnad i balansaxelhuset. Blandar 3% olja i soppan, ingen oljepump. Dessutom är den portad. Allt detta gjordes vid 700 mil. Vid 1100 mil exakt skar balansaxellagrena. Hade tur då jag puttrade i 20 och inget annat gick sönder. Bytte lagren och packade om vattenpumpen. Lagren fettades med isoflex och SMT sa att jag kunde börja droppa i lite olja nästa vinter.

Varför lagren skar tror jag berodde på att jag dels hade i för mycket olja så att locket på vänster sidan av balansaxelhuset trycktes ut och därefter inte blev helt tätt. Jag experimenterade också att hälla i ATF istf tvåtaktsolja. Den är inte lika klibbig och det var snustorrt i huset. Det fanns ingen rost på lagren och det visade att vattenpumpstätningen var ok. Jag kan tänka mig att sågkedjeolja skulle funka då den är extremt klibbig. Men inget jag provat. Nu går iaf thundern som ett vilddjur igen,
När man ter bort oljepumpen helt så tar man även bort all smörjning till balancaxeln. Men du hade ju extra smörjnipplar så det borde ha funkat.

Peckson har rätt i att det blir övertryck om man fyller för mycket 0lja och även att det stjäl effekt om man fyller upp till halva balancen vilket är onödigt högt håller jag med om också., det räcker nog med att fylla botten så det fyller lagrens botten bara. Men att få bort trycket ur detta lilla vevhus är enekelt genom att bara dra en avluftnings slang rakt upp en bit och gärna sätta dit en oljefälla typ bara ett bränslefilter skulle duga. Vill man gör allt väldigt genomtänkt kan man borra ett nivåplugg så man är säker på rätt mängd olja i detta vevhus. Det finns dock ett problem som man bör åtgärda om man har motorn isär och har tagit bort oljepumpen. Det är ju förbundet hål mkellan oljepumpens hus mellan vevhusen och detta balansaxels hus . Man bör svetsa igen eller limspaklcla igen denna övergåg eller dämma upp lite mer så inte den olja man vill ha kvar i balancehuset rinner ner till oljepumphuset. För när oljan åker ner dit sugs den in i vevhusen ganska omedelbart och förbränns i motorn. Dom stoooora tätningar/iolvringar på vevhalverna som håller husen täta är minst sagt glesa så olja tar sig snabbt in i motorn och går upp i rök. Dert behövs inte mycket till extra uppdämmning för det behöver inte vara stentätt hela vägen upp, behöver bnara klara lite uppförbackar och skvalpande.

Att ta bort hela balacebn lät också farligt enligt peckson så det ska man nog lyssna på. När vi bestämde oss om borttag av balace hörde vi oss för runtom i världen och sökte all man kunde läsa om detta och då kom vi fram till att det var lungt. MEN jag litar faktist mer på peckson för jag tror inte det finns någon som grävt mer i thundercatt någonstans i världen så lyssan snarare på han. Jag tror personligen att 900an kommer hålla lika bra utan balance för den går nästan finare utan balance men däremot min 1000 har en liten skakning när man släpper gasen från högt uppvarvning UTAN rem dvs torrvarvning uppallad!!

Fundering... är dom oförstörbara motorerna?
Jag har minst sagt satt min tc 1000 vevaxel på hårdprov i fjol då remmen exploderade när jag låg på isen i full toppfart och 9200varv,. Det small så in i hell så fotsteget bucklade ut sig och jag tappade känseln i tårna,,som tur var hade jag stålhätta så det gick bra. Det sista jag såg av varvräknaren nålen efter jag släppt gasen var någonstans runt 10000varv och då var den påväg tillbaka sedan länge!!

Och kompisaren har skjutit minst 2 remmar med övervarv som följd och han har skjutit drivkedjan också med övervarv som följd och övervarv från redan 9500varv som han ibland varvar den är över 10000varv!!

Jag har för mig att remsprängnig ska kunna vrida/skada vevaxlar eller sträcka av stakar men vi funderar på om det stämmer då vi inte har märkt av några skader?
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Jag funderar på att ta hem en Holtzman ATACC, är det någon som monterat någon sådan på en thundercat och har lite info om det funkar bra. Tycker min kisse känns lite felbestyckad i dagsläget bluddar på lågvarv osv verkar gå rätt okej i högre register, men tänkte i stället för att hålla på att bestycka om hela tiden då den snart blir varmare så kanske ATACC vore en bra ide.



Vet att det finns tempaflow osv osv men vill ha "set and forget"
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Att packa lite isofelx fett / typ Rotax lager fett funkar perfekt..har öpna motorer som snurra 300-400mil mellan kontroller och det har aldrig varit nått problems med dom B-axlarna..Så varför krångla till de med extra hål hit å ditt :)
Att dessa vevar tål Rpm om man har ordning på grejerna är säkert..Typ lättare kolvar och bultar..Byggdes en projekt 900 motor för några år sedan den går ännu och den varvar jag 10800rpm..
Att spackla och bängla är inget men behöver göra och boost tänk på att det kommer lika lätt olja till B-axeln genom tätningar/iolvringar som det kommer ut... Så det funkar att köra med oljepumpen borta no Problem..Otaliga som gör det.. Men kör med minst 3-4% helsyntet olja och inget hokus pokus inblandningar så slipper ni bekymmer.