Glykol i motorn.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Var ute och körde idag och lyckades blåsa ena O-ringen till förbränningsrummet så den drack upp min glykol... Måste man plocka ut motorn och rengöra cylindrar och vev osv? Eller behöver man bara sätta dit en ny o-ring och köra på?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Lämna motorn i skotern, lös med toppen, gör rent lite grovt, sätt ny O-ring, på med toppen, fyll glykol och kör.
Tror inte den hann skada något i cylindern på så kort tid.
 

endurogurra

Välkänd medlem
15 jan 2011
253
0
16
boden
du kan behöva byta cyllinderfots packning oxå, den sitter under cyllen, ta lös toppen och sen cyllen, det behövde jag göra på min, sen gick den bra :)
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jo jag har haft isär ett x antal motorer så jag vet hur det fungerar! :) Men undrade bara ifall motorn tar skada av att ha glykol i sig.. Jag plockat lös toppen och det var som jag misstänkte! En o-ring som hade farit.. Hur nu det har gått till? Har kört 5 mil sen jag renoverade den.. O-ringen måste väl ha kommit snett när jag drog åt toppen.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
För det första så mäkte jag att högra cylinderns avgaser låg kring 500 farenheit och vänstra var kring 800. Sen rök den som satan och stank glykol, men hittade ingen läcka = kan bara komma genom motorn då. Eftersom bara ena stiftet var tvättat och det inte hade läckt glykol kring blockpackningen så finns det bara en sak till som kan vara fel! Och det var o-ringen :)