Glykol blå röd eller grön

A

AndyLee

I instruktionsboken till min polaris fs iq 2007 står det att det ska vara ethylen glykol 60/40. vätskan i expansionskärlet är grönt. På nätet påstår alla att ethylenglykolen ska vara röd.

pga av miljön verkar de flesta sälja propylenglykol (blå?), kan man använda det med gott samvete?
 
Reactions: erkken

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
den blåa blir grön vid uppvärmning
dvs det är samma (blå & grön)
Blanda ALDRIG blå/grön med röd!!!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Eftersom du har aluminiumblock så är det ethylen som gäller.
Det finns grön ethylenglykol, till exempel BRP:s egna.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Elylene finns som gul, blå och grön vad jag vet, skit i färgen. Det står på flaskan vad den innehåller. Röd används mycke av VW, Audi och Ford. Gul av PSA ( Peugeot och Citroen. Har sett både blå och grön på Volvo och Saab. Enda viktiga är att inte blanda Etylene och Propylene, förutom en kylvätska som heter Pike, finns på Mekonomen och är blandbar med alla kylarglykoler.
 
A

AndyLee

jo, det var så jag trodde, typ såhär:
röd - etylen longlife
grön - etylen
blå - propylen

tjejen var just på OK och dom har ju bara longlife och propylen :( vart handlar man bra och billigt?

enligt okq8 hemsida är alla glyckar blandbara och då borde det bara vara positivt att blanda lite rött i grönt..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
jo, det var så jag trodde, typ såhär:
röd - etylen longlife
grön - etylen
blå - propylen

tjejen var just på OK och dom har ju bara longlife och propylen :( vart handlar man bra och billigt?
Finns på Meca, Laitis, ev. OK Sörböle, solbacken har inte.
 
A

AndyLee

tack groban, märkte just the hard way att solbacken inte har.. har nu märkt att det finns många väldigt olika åsikter om kylarvätska ;)
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Hej
Finns massor att säga om olika glykoler och det florerar många olika uppgifter på nätet om vad man skall ha och vad man inte skall ha...

Några enkla tips:
Glöm snacket om att någon glykol skulle vara "sämre" i aluminiummotorer, det är en gammal myt som har levt kvar sedan urminnes tider!
Alla glykoler idag funkar givetvis i "alu" moterer! F-n, det är ju aluminium i alla motorer idag!
Vanlig Etylen (oftast blå eller grön) går att blanda med vanlig Propylen (oftast blå eller grön). Nackdelen med att blanda dem är att man kan inte med hjälp av något instrument mäta vad man har för faktisk fryspunkt, vilket kan vara viktigt på en skoter som går på vintern ;)
Anledningen till varför många idag "bara" säljer Propylen är för att den är mycket mindre farlig än Etylen.. Får du i dig en matsked Etylenglykol då lär du tyvärr dö...

Ang röd glykol som tex VAG bilar kör med.. De brukar kallas för Long-Life men jag har svårt att tro att den typen av glykol ska vara i en skotermotor då de ändå kräver så tight service.. Ser ingen fördel med den typen i en skoter alls!? Lysande exempel på att inte alltid är dyrast bäst!

Håller med en tidigare talare i tråden, skit i vad det är för färg utan ta hellre reda på vad det är för typ av glykol.
Karamellfärga kan de flesta tillverkare göra...

mvh/ Henke
 
A

AndyLee

Jag köpte Etylenglykol på okQ8 "bakom disk", antar att dom gör det pga miljön.. den var klarblå, och vätskan i skotern var kawazaki grön :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du måste veta om det är etylen eller propylen som du har i skotern, färgen är totalt skitsamma eftersom olika tillverkare har olika färger. blandar man etylen och propylen så kommer det börja klumpa sig
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej. Det blir inga klumpar av att blanda etylen- och propylenglykol, det enda som händer är att man får en blandning som det inte går att mäta fryspunkten på med vanliga glykolprovare.
Vad som däremot ger klumpar är om man blandar glykol där tillsatserna som ska hindra korrosion, pannsten mm är av olika slag. Om man ska sammanfatta det grovt så finns det två olika slags tillsatser i glykol som säljs här i Sverige.

Dels en äldre typ, som var den enda som fanns fram till mitten av 90-talet, nackdelen med denna är att den bryts ner med tiden och man bör alltså byta sådan kylvätska vartannat år eller så om man ska vara noga. Idag brukar den finnas i billig etylenbaserad "standardglykol" samt i all propylenglykol. Traditionellt har propylenglykol med denna sorts tillsatser oftast varit grön, medan etylenglykol oftast är blågrön, blå eller möjligen gul.

Och dels en nyare typ, som används i s k longlifeglykol. Så vitt jag vet så förekommer den endast baserad på etylenglykol. Den är ofta röd, rosa eller orangefärgad men det förekommer även blåfärgad glykol med denna slags tillsatser.

Man bör också ha klart för sig att det kan förekomma glykol med andra sorters tillsatser påfyllt från fabrik i japanska och amerikanska fordon. I de länderna är det mycket sällsynt med "hårt" vatten, men däremot kan vattnet vara mer aggressivt mot aluminium än vad som är vanligt i Europa, så därför används glykoltillsatser som inte alls kan hindra pannsten men däremot är bra på att stoppa korrosion. Sådan glykol går inte bra att blanda med någon typ som finns i handeln här, och det är inte heller bra att blanda den med svenskt kranvatten.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
torbjorn, måste bara få säga att det är en fröjd att läsa dina inlägg, väldigt kunniga och tydliga svar!

Tack för bra info, och grattis på namnsdagen!
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Den e röd så jag tar det för propylen såsom den jag vill toppa upp med, Q8 enl länk. Ethylen är oftast blå.. Är annars alltid noga att blanda i samma men eftersom jag köpte skotern med röd glykol så har ja inte en susning. Kommer inte blanda med vanligt kranvatten utan jag använder totalavsaltat vatten, dvs dejonat. Renare än så blir det ej


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den e röd så jag tar det för propylen såsom den jag vill toppa upp med, Q8 enl länk. Ethylen är oftast blå.. Är annars alltid noga att blanda i samma men eftersom jag köpte skotern med röd glykol så har ja inte en susning. Kommer inte blanda med vanligt kranvatten utan jag använder totalavsaltat vatten, dvs dejonat. Renare än så blir det ej


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den du länkade till är etylenglykol av longlifetyp, den sort som t ex VW har använt sedan 1997. Alltså INTE propylenglykol.

Beträffande olika färger kan det ju vara bra att veta att exakt samma sorts longlifeglykol är blå då den säljs som originalkylarvätska till Citroën och Peugeot.
Och den blåfärgen används också på Volvos äldre kylarvätska av icke-longlifetyp.

Om man har känsligt luktsinne så kan man eventuellt känna skillnad på etylen- och propylenglykol på lukten. Men då bör man helst ha ny och ren glykol av båda sorterna att jämföra med.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Okej men de spelar ingen större roll ifall ja blandar röd/röd i detta fall, tänkte mest för motorskador. Eller så dra ja på BMW å köper deras blå ethylen som ja alltid använder å köper annars. Vad rymmer kylsystemet ca i en skoter?

Bmwn rymmer 15 liter :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ang att det inte "klumpar" sig är då inte riktigt sant!

Jag råkade med misstaget å toppa upp med etylen efter ett kolvbyte å då vart det ett geggigt skikt i behållaren. Slutade med att jag fick spola ur allt med rent vatten å börja om på nytt.